Smuleliten

25 november 2007 - Bojkotta HM!

Kategori: Poetik

image607H&M:s kläder görs av bomull som plockas av barnarbetare. Miljösamordnaren för HM sammanfattar vad företaget tänker göra åt problemet -  "Vi har en affärsrelation med vår leverantör, inte med vår leverantörs leverantör" = översättning "vi tänker inte göra ett skit"

Du och jag är potentiella kunder och vi har en direktrelation till HM. Vi är inte kunders kunder, utan helt enkelt - BETALANDE kunder! Om en månad när alla klappar slitits upp och leksaker ligger spridda över de julstädade hemmen vore det väl bra om de mjuka klapparna vore rättvisomärkta. Visst vore det bra om Hm vid det laget har insett att kundernas klagande och bojkott blivit en för stor belastning och gjort något åt problemet?!

Vi kan få det att hända!  Ideal är skottsäkra

(bilden är från en engelsk artikel om barnarbete som jag lagt in i H&M loggan)

Kommentarer

  • Ceriadwen säger:

    Hmmm... Ja det var bra att bli medveten om det. Tack.

    2007-11-26 | 00:19:51
    Bloggadress: http://ceriadwen.blogg.se
  • elinleticia säger:

    Tack själv. Jag fick alldeles ont i magen när jag läste det.

    2007-11-26 | 00:26:40
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • Tigerspice.se säger:

    Tack för tipset! Ska genast lägga ut ett inlägg om det. Kram!

    2007-11-26 | 00:54:21
    Bloggadress: http://tigerspice.blogg.se
  • konstanze säger:

    Tack ska hålla mig därifrån. Tills det blir ändring.

    2007-11-26 | 06:05:48
  • Branting säger:

    Svårt... Man måste nästan vara tudelad i den här frågan. Hade det skett i Sverige, där vi har vårt sociala skyddsnät etc etc. så är det en sak. Men har man det så svårt ställt att man inte har mat på bordet kanske man tillåter att ens lilla barn arbetar så man får mat på bordet. Kulturella skillnader dessutom.
    Men i sak håller jag med, barn ska få vara barn så länge de är barn =)

    2007-11-26 | 07:23:59
    Bloggadress: http://www.brantings.blogg.se
  • Freddi säger:

    Branting: Hur många aspekter finns det egentligen av att barnen där borta jobbar så vi ska få billigare kläder. Hade de fått shyst betalt - och vi betalt för kläderna därefter - hade de kunnat få mat på bordet utan att barnen hade behövt gå ut och jobba.
    Att säga att det finns två sidor av det är att hävda att västvärlden inte egentligen har något att göra med att de har så lite pengar därborta.
    Vi lever med för att de lever utan.

    2007-11-26 | 08:55:37
  • Anna säger:

    Jag tror att problemet är mycket mer invecklat och att bojkotta HM hjälper föga. Om "leveratörs leverantör" slutar anställa barn för att vi vägrar köpa så svälter antagligen dessa barn, blir sålda till bordell runt om i världen eller börjar döda för att överleva. För många familjer är just barnalöner ett villkor för att klara sig.

    Jag menar inte att det är rätt att livnära sig på barns arbete, o nej. Men så länge dess familjer lever i misär så måste man ta tag i problemet från en annan sida.

    Förbättra livsvillkoren för tredje världen, göra det möjligt för barnen att gå i skolan, för föräldrar att kunna arbeta för hyfsad ersättning, se till att hälsovården fungerar. Och det är inte leverantörs leverantör som ska ordna detta. Det är regeringar och resten av det politiska gänget. Då måste man angrippa från ett annat håll, inte genom att bojkotta.

    Att uppmärksamma problemet är aldrig fel. Man måste bara se till att berörda parter reagerar rätt. Minns du "de dödsdömda kinesiska flickorna"? För några år sedan skapade det en enorm debatt i media. Vi fick se program om vad som händer med flickor och sjuka barn i Kina. Vi blev omskakade. Matbutiker tömde sina hyllor på kinesiska varor. Vi vägrade köpa soja...

    Och?

    Har det lett till någon förbättring för dessa flickor? Tydligen inte, för de blir dumpade på soptippen nu som förr.

    En lång kommentar, den här. Men det jag försöker säga att man måste välja rätt redskap till rätt kamp.

    2007-11-26 | 08:56:41
    Bloggadress: http://www.annastilla.blogspot.com
  • Freddi säger:

    Då kommer jag med en följdfråga: vad kan jag göra? Jag är inte politiker i dessa länder. Jag är konsument i detta land. Gör jag en markering måste det vara med ett budskap. Mitt budskap med bojkott är inte: HM sluta köpa bomull från barnarbetare. Mitt budskap är: HM ta mer betalt för era kläder och se till att pengarna når familjer så att barn inte behöver jobba.
    Jag har inga andra maktmedel i detta sammanhang.
    Och sammantaget - alla konsumenter - har vi tillsammans den största makten och kan antingen slött acceptera eller ställa etiska krav.

    2007-11-26 | 09:37:58
  • alexandraa säger:

    har du inte alla flingor i paketet eller ? det är ju bra att dom jobbar så slipper dom ju svälta ihjäl . och snälla du , det är inte h&ms skyldighet att försörja dom . inte svenska befolkningens heller för den delen .

    2007-11-26 | 11:53:16
  • elinleticia säger:

    Alexandraa: Jag hoppas du skämtar...

    2007-11-26 | 12:15:23
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • Anna säger:

    Hörde dock på nyhetsmorgon i morse att 90% av all bomull kommer från Uzbekistan och att bomullen därifrån säkerligen finns i det mesta vi bär på oss, samt lakan gardiner etc. vare sig det är H&M eller någon annan kedja/märke. Detta är alltså ett politiskt dilemma kanske mer än en konsumentfråga. Men klart att H&M och andra borde göra sitt.

    2007-11-26 | 12:32:28
  • elinleticia säger:

    "Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något" - brukar det sägas. Jag tycker det är facinerande att så fort någon vill förändra sitt sätt att vara, uppträda och bete sig, kommer det alltid en massa människor som säger att man ändå inte gör nog. Folk som blir vegetarianer får t. ex plötsligt stå till svars för att de har läderkängor, eller dricker mjölk. Det finns en sådan press att passa in i en viss ram. Ett ställningstagande gör att man plötsligt är ett villebråd.

    Det finns massor av orättvisor som måste åtgärdas. En människa kan inte förändra världen. Men om vi är många kan vi iallafall höja våra röster och protestera när något känns fel. Att ett miljardklassat företag använder barnarbetare är en sådan orättvisa, och det går att förändra. Läs vidare mitt inlägg där jag fortsätter diskutera det eventuella "dilemmat"

    2007-11-26 | 17:59:07
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • iddeli säger:

    hallå , fattar du inte att alla "barnarbetare" jobbar för att få PENGAR vilket dom får av att jobba! alla land är inte son svergie om du nu trodde det. om vi såkallat bojkottar h&m kommer dom kanske säga upp sina arbetare, för jag antar att det e det du vill (inte för jag tror någosin att dom kommer göra det) och då kommer dessa barn INTE käna pengar och kunna överleva, så du menar att de e bra att göra dom jobblös, utan pengar så dessa stackars barn
    svälter ihjäl? hm konstig motivering. visst, ja kan fatta att du tycker de inte e bra att de e barn som jobbar. men tänk om dom inte hade ngt jobb då skulle dom ju typ svälta ihjäl , e de så bra eller? nä precis, dom e nog väldans gla' över att dom ens har ett jobb.

    2007-11-26 | 19:41:37
  • Ingrid Tobin säger:

    Stöd Rättvisemärkt istället för att sitta här och böla! Det är just detta de håller på med, att fixar så småföretagarna får de bättre... Nu är det ju också upp till bevis om du nu är mer än bara snack men ingen verkstad!

    2007-11-26 | 19:53:52
  • Elinleticia säger:

    Iddeli: Först och främst vill jag att du ska fråga dig själv varför företag överhuvudtaget anlitar barnarbetskraft. Det handlar om pengar! De vill inte betala ut fullgoda löner. Hade de gjort det hade ungens mamma kunnat jobba och försörjt sitt barn - istället för tvärtom. Jag förstår inte ens varför du argumenterar för att barnarbete ska existera och råder dig att grunna lite mer på det!

    Ingrid Tobin:
    Ursäkta men hur vet du att det är mycket snack med ingen verkstad som gäller här hos mig? Vad vet du om vad jag gör egentligen?!!! Inlägget uppmuntrar till bojkott av H&M. Jag bojkottar H&M så jag står för mina värderingar. "Bölar" - vad är ditt problem egentligen? Jag skriver om det som berör mig och stör det dig, låt bli att läsa. Upp till bevis förresten - jag arbetar ideelt på Erikshjälpen och ska jobba på center för hemlösa på julafton - jag gör det lilla jag kan och är stolt över det!

    2007-11-26 | 21:59:08
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • mana andromeda säger:

    inngrid tobin: jag blir verkligen arg när folk blir orättvist bedömda som leticia precis blev av dig. leticia gör mer för andra människor än de flesta jag känner. du borde verkligen be om ursäkt för den där kommentaren du skrev var allt annat än respektfull.

    2007-11-26 | 23:25:50
    Bloggadress: http://enhaxastankar.wordpress.com
  • elinleticia säger:

    Tror inte man kan förvänta sig respekt av någon som går in för att ifrågasätta en. Ingrid har nog något annat hon är arg för, men inte vågar stå för.

    2007-11-27 | 11:52:54
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • mana andromeda säger:

    jag hoppas bara att du inte tar åt dig. fan vad jag blir sur på sånt här. du är den sista som skall få dumma kommentarer i bloggen. aah. (förresten drömde jag om min kommentar här och att det ledde till att jag blev kastad i papperskorgen. du vet, freddis seriedagbok :P)

    2007-11-27 | 13:31:02
    Bloggadress: http://enhaxastankar.wordpress.com
  • elinleticia säger:

    Jag önskar att det gick att göra mer. Det är vad såna kommentarer får mig att grunna över. Vad kan jag göra mer? Ibland känner man sig så maktlös och vill vända ryggen helt åt orättvisorna. De finns där och vad kan JAG göra åt dem. Å andra sidan är bloggen ett väldigt bra medel att uppmärksamma orättvisorna på. Sen spelar det ingen större roll om folk blir irriterade eller gripna. Huvudsaken är att de läser.

    2007-11-27 | 14:00:39
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se

Kommentera inlägget här: