Smuleliten

26 november 2007 - Nu dödar vi barnarbetarna!

Kategori: Poetik

image608
Jag är inte så naiv som vissa verkar tro. Konsekvensen av att sluta använda barnarbete för HM blir att de får betala högre löner till vuxna istället. Men vad händer med vår lilla barnförsörjande familj då? Och precis innan jul?

Barnarbete kommer aldrig försvinna om vi accepterar det som en realitet och cementerar uppfattningen att those-child-was-made-working. Om vi kallar den försörjande familjen med barnet i spetsen för familj A, kan vi självklart se denna lilla familj svälta ihjäl för att HM vägrar använda barnarbetskraft. Å andra sidan finns det säkerligen en familj B som kommer överleva och detta genom att den vuxne jobbar och barnen får möjlighet att gå i skola, leka och vara barn. Om vi ska dra det så långt att en bojkott av HM dödar familjen A, får vi också säga att ett overksamt ställningstagande dödar familj B. För det kommer alltid finnas fattiga familjer!

Barn har inget jävla fackförbund. Att försvara varför man inte ska markera mot HM är rätt lamt! Och definitivt när många av förklaringarna bara är förtäckta ursäkter. "Det är inte mitt fel - det är regeringen som ska - regeringarna i det landet - leverantörnas leverantörer- etc". En markering mot HM kan betyda att de satsar mer på sina medarbetare i andra länder - på att de försöker vara mer etiskt rättvisa. Det finns massor av företag som rättvisomärker sina kläder och ser till att tillverkningen sker korrekt. La Redoute är en av de företag som satsat mycket på detta.

Men de är väl ett ondskefullt företag som egentligen dödar en massa barn som INTE får jobba där? Eller?

Ps Det finns en trevlig liten möjlighet att familj A faktiskt består av både vuxna och barn - och att en riktig lön för den vuxne skulle innebära att barnet slipper jobba. Det är bara en naiv och omöjlig tanke som liksom tappade greppet om min tunga och helt enkelt ramlade ut....

Kommentarer

  • Branting säger:

    Men visst har du rätt i sak, inga problem där för min del! In med vuxna bomullsplockare och in med vuxna i fabrikerna istället för barn, borde finnas en internationell lag som förbjuder arbetare under 15 år!!!
    Är det som någon skrev i förra blogginlägget 90% av bomullen som kommer från, ehh var det Uzbekistan. Då är ju ALLA inblandade på ett eller annat sätt, de stora modehusen, sportkedjorna, modeindustrin, möbelindustrin, etc. Ja inte kan man bojkotta men väl markera.. =) Det var bara det.

    2007-11-26 | 18:20:23
    Bloggadress: http://www.brantings.blogg.se
  • elinleticia säger:

    De stora företagen flyttar runt sina fabriker. På sätt och vis är dom som utomjordingarna i "Independence day", de utnyttjar och försvinner. Det är pamparna som bestämmer och ofta avgör deras ökning respektive sänkning av vinsten. Vinst blir det säkert sällan om man ska ta hänsyn till etiska frågor. Det är fullt förklarligt. Men om vi börjar tro att
    vi inte kan förändra ett jävla dugg - vad är vi då? Jag tror att man kan förändra. Bojkott kan tvinga ett företag att förändra sitt krav på leverantörer. Även om man inte hör om det lika ofta så sker det ingripanden varje dag av människor som inte accepterar orättvisor. Vad hade vi varit utan fackföreningarna? Någon måste ta ansvar och även gräsrötterna kan göra sin del. Jag är en konsument. Jag kanske står för 0.0000000000001 av HM:s vinst, men det är ändå ett maktmedel.

    Hur anser du att man ska markera? En insändare i lokaltidningen? Vad tror du att man som konsument egentligen kan förändra om inte just det man själv gör? Vi är många som handlar från HM. En bojkott kan vara effektiv.

    Sedan måste jag ifrågasätta varför du tar för självklart att det som "någon skrev i förra blogg inlägget" stämmer. Och om det gör det - vad i det påståendet gör det mindre rimligt att agera?!!!

    Hjälp mig att förstå.

    2007-11-26 | 18:27:51
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • Branting säger:

    En bojkott av H&Ms varor är jag alls inte emot. Många är Ni som handlar där =)
    Jag jobbar på Stadium (nej vi är säkert inte bättre vi) och jag har skitsvårt för att handla kläder nån annanstans än just där. Jag har inte ens ett minne av att jag köpt nåt på H&M senast - samtidigt känner man sig skyldig.
    En insändare i lokaltidningen kan vara startskottet på en demonstration som i sin tur kan bli startskottet för en bojkott av H&M eller ännu hellre av Uzbekistans styres syn på barnarbete. För det är ju egentligen där skon klämmer om jag inte förstått saken helt fel =)

    2007-11-27 | 07:16:21
    Bloggadress: http://www.brantings.blogg.se
  • Dove with Gun säger:

    tack :)

    Bara så du vet så var mitt blogginlägg en känga åt H&M och Uzbekistan, INTE mot dig på något sätt. Det vet du säkert men vill bara vara säker. Beundrar dig för att du har ork att tänka på andra när du själv mår så dåligt, så jag hoppas du inte missförstod på något sätt.

    2007-11-27 | 12:00:49
    Bloggadress: http://www.dovewithgun.blogg.se
  • elinleticia säger:

    Markus: Jag vet. Men det gör mig ändå glad att du kollar med mig och liksom bryr dig. Kram

    2007-11-28 | 15:38:54
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se

Kommentera inlägget här: