Smuleliten

1 maj 2007 - skor och vigselpärm

Kategori: Secondhandbarn

image203Ett led i projektet att utöka dövkyrkans vigselpärm med information är att hitta bra sångtexter om kärlek som passar för bröllop. Jag ska också leta efter psalmer och vacker poesi anknutet till vigselförrättningar. Och det har jag jobbat med praktiskt taget hela dagen. Nu finns en diger samling med texter upplagda som inspiration under kategorierna; "Psalmer", "Kärleks sånger" och "Kärleksdikter i urval". Ett riktigt genomgripande reserchjobb. Förhoppningsvis kommer jag få mer tips när sidan släpps så att folk kan gå in och kolla på den, men än så länge känns utbudet tillräckligt stort.

För oss som är fattiga små kyrkråttor är det viktigt att ekonomin inte helt raserar för en enda dag i livet. Klänning köpte jag in för 128 kr på tradera men jag hade ett sjå med skorna. Självklart vill man ha de perfekta skorna, som är både sköna och ser vackra ut. Oturligt nog är skor i storlek 35 (som jag har) närapå omöjliga att hitta i bra prisklass och som är snygga!

Men då är det en fördel att vara flexibel och kvicktänkt som lilla jag är. Sedan tidigare har jag nämligen ett par älskade platåskor i brunt läder från Attitude (även de inköpta på tradera för ett fördelaktigt pris). Dessa skor är skyhöga, men ändå bekväma och framför allt - de är i storlek 35. Det måste varit sista säsongen Atittude tillverkade skor i den storleken så jag hade storartad tur! Är man flink kan man färga om skinnskor, så vi har inköpt:

  • Aceton (för att få bort den glatta lacken på skorna
  • Skofärg (länk till webaffär finns bland bröllopslänkarna till vänster)
  • Skokräm i vitt - ifall skofärgen inte skulle vara nog.

Nu ska vi börja göra ett försök och fixa till skorna så att de blir vita och passar en bröllopsutstyrsel. Kanske behövs sandpapper också? Men isåfall köper jag in ett fint imorgon så att lacken verkligen försvinner (nagelfil kanske kan vara en idé om man ska göra det  riktigt noggrant?). Hoppas det blir bra - den som lever får se.

Update:

image206
Efter lång väntan på klänningen kom den äntligen fram med posten idag. Den är helt ny med lappar kvar men inte riktigt lika snyggt blekt som min gamla. Dock är det något ganska simpelt att göra genom att hänga klänningen utomhus och låta solen göra jobbet. Jag är mer tveksam till kemiska medel.

Vi har jobbat i stort sett hela eftermiddagen och kvällen med att avfärga skorna. Aceton förslog inte för lädret blev alldeles rynkigt och fult av det. Därför har vi filat bort all färg. Imorgon ska vi färga lädret - och sen möjligtvis träklacken. Eventuellt ska jag leta efter en färg som är speciellt gjord för att fästa mot trä. Så här ser skorna ut nu iallafall!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: