Smuleliten

10 augusti 2007 - Raul Hilberg r.i.p

Kategori: Likvidation

image347Alla som forskar om förintelsen, oavsett från vilket perspektiv, religiöst, kulturellt eller historiskt är skyldiga Raul Hilberg stort tack! När "Förintelsen av de europeiska judarna" kom ut i början av 70-talet hade förintelsen inte blivit ett allmänbegrepp. Helst ville man inte prata om det och överlevande höll tand för tunga. Med Hilbergs monumentala verk bröts tystnaden.

Hilbergs verk har stått sig, och idag finns det hyllmeter litteratur om förintelsen utgivna, men Hilbergs är fortfarande bäst! Få böcker ges ut utan en fotnot med dedikation till Raul.

Jag har precis läst ut hans "Perpetrators Victims Bystanders: The Jewish catastrophe, 1933-1945" när jag skulle gå in på Wikipedia och se om jag stavat titeln rätt för recensionen. Och det var då jag såg det. Raul Hilberg avled för sex dagar sedan.

För mig var Hilberg den främsta auktoriteten, objektiv, klartänkt och ytterst sällan sentimental. Han personifierade en historisk professor och hans verk kommer för alltid leva vidare!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: