Smuleliten

12 oktober 2006 - nobelpriset kontra bjöbjöbjö

Kategori: Lettura

Innan schlagerfestivalen diskuteras deltagarna, sångerna, eventuella plagiat, klädsel, idiotiska "chocker", tidigare deltagare, listor med bästa schlagerlåtarna någonsin bjöbjöbjöbjö mööööööööööööööök

Nobelpriset är det mest anrika pris som finns. De flesta känner inte ens till de nominerade namnen. Jag har varit inne på bokbloggar med folk som nästan uttrycker sig stolt, över att inte känna till "författare med svåra namn". Liksom goddag yxskaft! Är folk verkligen så ytliga? Skulle nobelpriset få mer folklig anknytning om vi sätter hela svenska akademin i ett BigBrother-hus och tvingar dem dricka sprit och knulla? Även om det svenska folket inte läser på samma djuplodande sätt som akademin förvånar det mig hur litet intresset egentligen verkar vara. Idag är DAGEN. Idag klockan 13:00 utnämns årets nobelpristagare. Och i Aftonbladet diskuteras det om en tjock jycke som blivit smal igen.

Makabert.

Hoppas Atwood får priset!

Kommentarer

  • Angela Garcia säger:

    Hej!

    Jag (Angela Garcia) är översättare och poet som bor i Malmö.Jag letar efter febrilt en bild på Maria Gripe. Jag har översätt två böcker (med Kulturrådets stöd) av henne som ska komma ut på ett colombianskt förlag. Kan man använda denna bild på Maria Gripe? Eller vem ska vi fråga?

    Vänligen,

    Á.

    2011-11-23 | 11:07:52

Kommentera inlägget här: