Smuleliten

12 september 2006 - bloggars betydelse

Kategori: Poetik

image418Jan Guillou är författare, tyckare och skribent. Just nu är han i hetluften efter att ha uttryckt att bloggar är betydelselösa. Om bloggarna innehåller tillräckligt intressant material hävdar Guillou att materialet ändå kommer hamna i tryck och DÅ blir det intressant. Journalisters jobb består i att sålla i utflödet av ointressant information och ta fram det matnyttiga.

Det är intressant tänkande. Men det förutsätter också att alla nyheter som kommer i tryck faktiskt ÄR av värde. Jag hävdar att tidningar är intressanta för den stora massan. Men det som intresserar en mindre klick människor är inte mindre betydelsefullt för det. Det är inte i trycksvärtan värdet ligger.

Bloggar ger människor möjlighet att uttrycka sig själva. Ibland är det strunt, kläder, sex och reflektioner i ämnen som är ytterst personliga. Självklart intresserar sig inte alla för mina kläder, de böcker jag läser eller vad jag tycker om en reklam. Men det kan ha värde för någon - det är nog. Att komma med så hårddragna värderingar som Guillou gör är föraktfullt. Han kan säga "det är inte av värde för MIG" men han kan inte tala om fenomenet i stort.

Varje gång man skriver reflekterar man över sina tankar. Om själva innehållet i bloggarna inte är av samhälleligt värde är själva bloggandet i sig, det otvivelaktigt. Massor av människor som annars inte skulle skrivit, skriver nu långa inlägg varje dag. Det är en folkrörelse. Språket frodas av att användas. Bloggarna är ett användningsområde.

Guillou borde visa respekt mot folket. Bloggvärlden har gett mig massor. Det har aldrig Guillous böcker gjort. För mig är bloggar mer värda än en enskild författares åsikter. Är det en betydlselös åsikt?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: