Smuleliten

23 juli 2006 - samlare är vi allihopa

Kategori: Poetik

En gång för länge sedan var människan samlare. Och samlare har vi fortsatt vara, långt upp i vuxen ålder. När jag började fundera över begreppet "samlare" var det första som dök upp på näthinnan; frimärken, pokemonkort, suddgummin (jag samlade luktsuddgummin när jag var liten), fjärilar och sånt som brukar benämnas som hobbysamlande. Samlande är något för barn, tänkte jag. Och då är det väl typiskt att vi i det infantiliserade samhället vill fortsätta vara barn och därför fortsätter samlandet.

Men sedan insåg jag att vi ALLTID samlar - det är ingen barnslig företeelse.
Vi samlar filmer vi sett, upplevelser, pojkvänner, flickvänner, sexupplevelser, konserter, filmer, matrecept, smultronställen. Hela våra liv handlar om samlande. Våra upplevelser är aldrig fristående. Vi raddar upp dem i förhållande med tidigare upplevelser. Vi samlar för att jämföra, för att känna oss lyckliga nu, eller minnas lyckan från förut. Så länge vi är unga samlar vi upplevelser. När vi blir gamla samlar vi minnen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: