Smuleliten

25 september 2007 - Brev och svar

Kategori: Poetik

Av respekt har jag nu tagit bort F:s brev, men jag visar ändå MINA svar i sin helhet.




Pajkastning för att man besvarar det du skriver? Knappast. Och det gör ingen skillnad att du skriver ett brev vid sidan om bloggen. Du vill ha sista ordet och i det här fallet är det oerhört barnsligt. Ja jag försvarade Mana för att jag tycker dina argument var direkt respektlösa. Varför - jo därför att du tolkade hennes eventuella anmälan som ett hämndmotiv. Du tillskriver alltså Mana din egen tolkning av hur hon känner det. Det är upprörande och väldigt nedlåtande. Och så uppfattade Mana det också. Jag vet att hon kan hantera det som du skrev till mig nu. Och vad du gör när du sänder speciellt brev till mig och Freddi - är definitivt att se ner på Mana för att hon ENLIGT DIG inte skulle hantera det du säger. Och är det så, tycker jag du ska låta bli att kommentera överhuvudtaget. Psykologistudenter är mindre erfarna och det betyder att de inte ska behandla svåra fall. Svårare än så är det inte. Mana har en diagnos som är svår, fullt jämförbar med någon annan obotlig sjukdom. Att föreslå för en tjej som du rubricerar "hon kan inte ens ta sig ur sängen" - att hon ska ta sig in till stan och prata med psykologistudenter vittnar med andra ord bara om okunskap. Jag försökte förklara för dig - genom att faktiskt referera till senaste psykologirönen rörande självskadebeteende - hur sådana kommentarer som du kläckte ur dig - hämndmotiv och dylikheter kan uppfattas av någon som skadar sig själv. Du lyssnar inte.


Du pratar om att du varit inne i mörker, och därmed kan du med dina erfarenheter berätta för folk vad som är bäst att göra. Du skriver att Freddi kanske kan förstå dig, men kanske inte jag "för att jag är inne i en depp"?!! Och med det menar du alltså att en depressiv människa inte skulle kunna förstå vad du menar - och om hon inte håller med dig beror det på depressionen? Just vad jag syftar på när jag säger att du har tendenser att behandla folk nedlåtande! Du varken kan eller borde avgöra detta. Vidare, jag har varit diagnosticerad depression i flera år men har äntligen tagit mig ur det. Med andra ord har jag exakt samma förutsättningar att uttala mig som du. Jag har också läst till lärare, och nu läser jag till diakon. Min erfarenhet är med andra ord lika mycket värd. Men om du vill rikta dig till Freddi istället så gör så - men att ta upp min depression är bara ett uttryck för människoförakt.


Miina erfarenheter gör inte att jag kan berätta för andra om hur de borde hantera sin smärta. Vi är alla olika och har olika förutsättningar. Jag stödjer Mana eftersom hon behöver stöd och absolut inte bli ifrågasatt. "När man är sjuk irriterar man sig oftare och vill...." - detta är din uppfattning! Du förminskar folks känslor och den omruskningen tror jag att hon kan klara sig utan - precis som väldigt många andra som mår väldigt dåligt kan!!! Vi har nämligen blivit omruskade ett par gånger för mycket. I flera fall är det just DÄRFÖR som vi mår dåligt. Läser man Manas blogg inser man ganska snabbt att hon mår dåligt för att folk inte tar henne på allvar. Ska man kunna nå fram bör man alltså ta känslorna på allvar även om man inte tycker samma!


Varför jag tog upp dina elever? Av det enkla skälet att du verkar totalt omedveten om hur klumpig du är när du uttrycker dina åsikter! Det kommer alltid finnas tjejer som mig och Mana i klasserna och jag hoppas att du inte bemöter dem som du bemött oss!!! För det skulle inte vara roligt att vara elev och komma till en lärare som uttrycker att hon skulle anmäla en kränkande handling riktad mot henne - men råder eleven att INTE GÖRA DET för att eleven är psykiskt instabil. Liksom du har jag ingen lust att berätta om mina egna erfarenheter - för du har inte med det att göra. Det räcker med att säga att jag respekterar dina erfarenheter, men att jag inte tror att du tillämpar dem på bästa sätt - iallafall inte mot mig!!!


Vidare - vi som peppar Mana är såna som du - bloggare som hittat till Mana och försökt ställa upp (för det är jag övertygad om att du ville från början också). Det finns mer man kan göra säger du, åka dit...följa med henne - så vitt jag vet så bor du i Örebro - samma stad som Mana. Så i praktiken finns det definitivt större möjlighet för dig att göra praktiska saker än för mig. Och som du mycket riktigt påpekade så är jag fortfarande inne i en "depp"....så hey...hur ska jag kunna göra något?!!!


Till sist - om du har något att säga om samhällets syn på psykiskt sjuka, förbrukning av skattebetalarnas pengar och dylikheter, ta det med Mana! Det är respektlöst att tro att hon inte pallar diskutera ämnet - och ännu mindre att diskutera det bakom hennes rygg, vilket du försöker göra nu.


" Vänd nu inte till allt igen utan försök att läsa detta som JaG skriver. Med 
en lugn ton som är rätt vänlig. Jag vill absolut ingen illa men jag reagerar 
när jag inte håller med. Det enda jag inte respekterade var att sluta 
kommentera, jag gav en sista kommentar då det kom en på min senaste. Men 
sedan fortsatte ni att kommentera mina kommentarer och är inte det också isf 
respektlöst iom att jag inte kan svara (gav mitt ord på att sluta skriva)?"


Mana bad dig uttryckligen att sluta kommentera hennes blogg för att hon blev sårad. Du fortsatte! Det är inte respekt. Nu försöker du få sista ordet i ett brev bakom Manas rygg - och det är fruktansvärt omoget och visar en nedlåtande syn på den det faktiskt handlar om - Mana.


Svara inte på det här brevet som du gjort på mina inlägg

ElinLeticia



(F svarar att hon inte läst brevet men ändå tycker att jag har HELT FEL)


På detta mail svarade jag i princip bara att jag inte ville ha några fler brev från F och bad henne sluta skriva

Kommentarer


Kommentera inlägget här: