Smuleliten

25 september 2007 - Freddis svar

Kategori: Poetik

Jag ska försöka hålla detta kort och börja från slutet.
Respektlöst kan möjligen vara att säga det man har på hjärtat, bestämma att nu är diskussionen slut och sedan inte tillåta den andre att säga sitt.
Det du upplever som "vända allt igen" det är känslan av obehag när någon för in en ny vinkel i en diskussion. Och det obehagliga kan mycket väl vara att det man gjort i gott uppsåt faktiskt har skadat något. Att något görs i gott uppsåt gör det per automatik inte gott.
Och den insikt du bör ta med dig från denna diskussion borde vara att när någon säger att "det du säger sårar mig" då lyssnar man och försöker förstå varför.


Att du känner att detta är pajkastning och "har gått över gräsen" är din upplevelse som du inte kan begära att jag ska dela.
Du verkar ha fastnat i tanken att vi håller med Mana i allt hon säger och tycker, och det är inte alls det detta handlar om. Jag vet inte ens vad Mana säger och tycker - hon är Elins kompis. Det jag reagerar på är hur du vill bestämma för Mana vad som är bäst för henne - utan att lyssna på henne när hon mycket redigt och tydligt förklarar vad hon känner är bäst för henne.

Och det är fortfarande så att människor är väldigt olika. För vissa fungerar den metoden som du var med om. För andra kan den metoden vara det som förstör allting. Det som är peppning för en person fungerar som kritik för någon annan. Olika hälsonivåer, olika personligheter, olika sjukdomsbilder.

Det går inte att jämföra. Och hur vet man att det är skillnad - jo, man lyssnar. Om Mana förklarar så finns svaren där om man lyssnar.

Och en parantes i samtalet: jag tror inte jag förstår något som inte Elin förstår. Jag har oerhört stor respekt för hennes människokännedom och insiktsfullhet. Om jag upplever att hon inte förstår, är min erfarenhet att det oftast är jag som inte förstår och inte förstått att hon har förstått.


Problemet med den offentliga bloggen är i de flesta fall inget problem. Jag tror Mana ofta fått kommentarer från okända idioter som uttryckt sig dumt och elakt. Men det är okända idioter - det betyder inget. Det som betyder något är vad vänner man ser upp till säger. Och om någon av dessa säger att man ska bita i det sura äpplet och hålla käft, för då blir det lugnast - då kan det göra ont.

Det är inte okända idioters elakheter som gör mest skada, det är kära vänner insiktslösa råd.


Freddi

Kommentarer


Kommentera inlägget här: