Smuleliten

3 januari 2007 - utveckling 2

Kategori: Secondhandbarn

Första listan identiferar problemen, andra listan tar reda på hur man kan förändra situationen till det bättre. Jag har hitills kommit till fråga fem. Här är resultatet.

1. Fullfölja allt påbörjat,
- böcker
- skrivande
- bloggande
- målbaserad träning
- Ekonomiska planer

2. Självkänsla
- Stå säker inför angrepp
- Välja att umgås med personer som berikar en, med både positiv och negativ feedback - men som gör det på rätt sätt
- Betona delar av personligheten som vanligtvis inte blir positivt uppmärksammade

3. Prestige
- ta reda på vid vilka tillfällen denna dåliga last uppkommer och vad som triggar igång den (dålig självkänsla?)
- Inse de negativa konsekvenserna av prestige istället för ödmjukhet, komma med praktiska exempel
- Fråga vad prestigen har för syfte och vad man vill uppnå med det - hur man kan uppnå det på ett annat sätt.

4. Lettura-utveckling
- Kontakta författare
- Sprida reklam
- Få presstjänster så vi kan recensera böcker tidigt

5. Identifiera handlingsförlamnings situationer - inget löser sig av sig själv!
- Skapa en mall/mönster för ett ändrat beteende vid handlingsförlamning.
- Prata med vänner om det
- Skriva i bloggen om det speciella problemet
- Våga be om råd
- Våga erkänna problemet och kämpa för att komma till rätta med det

6. Ta reda på vilka egenskaper hos oss mig som jag inte tycker om och när de dyker upp?
- Irritation. när jag är trött, hungrig, stressad.
- Fördomsfullhet. När vad jag tycker inte är genomtänkt. (Freddi)
- Mindrevärdeskomplex. (Freddi)
- Snar att döma (ElinLeticia)
- Bitterhet när jämlika förutsättningar inte ges. Svårighet att handskas med verkligheten som den är. Dryghet när jag inte får bevisa vad jag kan (ElinLeticia)
- Dryghet. (Freddi)
- Konflikträdsla (Freddi)
- Bristande självinsikt (Freddi)
- Överkompenserar när jag träffar nya människor genom att vara någon jag inte är.

7. Identifiera känslor avoförätt och ta upp dem öppet - direkt när de inträffar
- Någon trampar på mina känsliga tår rörande något och jag blir arg - men istället för att ta upp det då, söker jag enklare sätt att "få lov" att vara arg på personen.
- Söka ta reda på varför jag blir förorättad - a) för att slippa ta itu med en relation på allvar och därmed avskriva den av något löjligt skäl, b) blir sårad för att personen inte verkar se MIG
- Reflektera över det på hemmaplan, varför sårad, hur ser kontexten ut, tillåt mig själv känna känslorna
- Känna och handla är inte samma sak! Omdömesfullt resonerande med personen när frågan tas upp.
- Typiska tillfällen, beskriv och bearbeta

13. Fysiskt välstånd - det man vill ha får man kämpa lite för
- Minska tröttheten
- Uthållighet
- smidighet
- styrka
- Bättre motståndskraft mot sjukdomar
- Solande för Freddi

21. Värdera livet, vänner och familj - välja bort det som bryter ner
-Vilka personer runt omkring dig ger mest?
- Vilka personer som inte ger oss något
- Vad för jobb som ger mest?
- Vad för jobb som inte ger något

Update:
Igår när vi låg och pratade till sena natten hittade jag och Freddi ett verktyg till att nå bättre självkänsla (fråga nr 2). Vi berättade om den andre i andra person. Och eftersom det inte blev ett "billigt försök till smicker" var det mycket lättare att ta in och lyssna på. Att hitta de där små sakerna som man till vardags inte tar upp är svårt, men de finns ju där! Ibland när man sitter och pratar med en vän om sin partner säger man så fina saker - men man säger dem ju inte till partnern sen. Men det ska vi alltså göra. Igår fick jag berätta om hur otroligt imponerad jag blev av Freddis senaste manus (som han skrivit under otrolig tidspress på sitt heltidsjobb!) och jag fick höra fina och annorlunda saker jag också. Det här är steg tre i personlighetsutvecklingen - hitta verktyg!

Kommentarer

  • Freddi säger:

    Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att göra en kommentar som du hinner läsa med tanke på med vilken takt inläggen åker upp på din nya sida. :)
    Jag gjorde ett inlägg tidigiare idag - i november 2006 ;-).
    Men jag gör ett försök här i Januari 2007, så får vi se om du hinner se det innan du drar vidare.
    Läste på aftonbladets hemsida om Björn Ranelid. Jag vet ärligt talat in vad jag ska tycka om honom. Vissa saker känns på makalöst pretto att jag inte vet vad jag ska göra med mig själv. Medans andra saker känns insiktsfulla, ärliga och ödmjuka.
    Men jag blir helt klart sugen på att läsa hans nya bok i varje fall. Definitivt.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article785137.ab

    2007-09-15 | 17:28:56

Kommentera inlägget här: