Smuleliten

4 augusti 2006 - ockra

Kategori: Poetik

image416Angående gårdagens inlägg om jakten på Kolmården för deras massajuppträdande. Många vettiga inlägg fick mig att ändra mening. Det finns faktiskt en risk att sådant uppträdande befäster uppfattning om ras och Afrika. Men!

Jag tycker att den där organisationen som protesterade och som Ulrika berättade, hade protesterat också mot glassen Nogger (förra året), driver det hela över gränsen. Det blir nästan lite komiskt.

För vad är det för fel på ordet neger?

Neger betyder svart. I grund och botten har ordet ingen värdering. Neger är enligt mig inget fult ord. Det vore rätt praktiskt om vi kunde börja döpa våra hudfärger efter målarlådan. Tänk - istället för att folk skulle vara "svarta", "vita" så skulle det finnas sienna, ockra, taupe, oliv.

Jag skulle nog vara ockra..jag har en rätt gul hudton. Vilken färg skulle DU vara?

På bilden syns jag, fotad av Figge. N och färgerna . uppifrån burnt sienna, burnt umber, raw umber, sepia, vandykenbrown, vermillion

Hihi och då skulle Sienna Miller om hon blev portad från någon fin krog kunna säga "Fy fan...ni diskriminerar bara mig för att jag är Sienna"

Kommentarer


Kommentera inlägget här: