Smuleliten

6 september 2006 - duell

Kategori: Poetik

Något som Göran Persson fortfarande inte verkar förstå är att han inte regerar ett land som till 100% stödjer hans politik. Men detta faktum betyder inte att hälften av Sverige består av grymma nazister som vill ta över Sverige med pengapolitik och girighet. Valet är jämnt. Partierna måste respektera varandras politik och inse att inget av blocken vill förgöra Sverige.

Denna respekt ser jag inte alls hos Göran Persson. I tidigare valrörelser har blått varit hårda, ensidiga och skällt ut det röda blocket för deras dåliga politik genom att ge exempel. I detta val upplever jag att det skett ett skifte. Den som för fram "missnöjespolitik" och inte samarbetar är den regerande partern.

Kan detta betyda att Göran Persson börjar bli skraj? Att han känner sig tvungen att ta till knep för att vinna valet. Och om så är fallet, hur mycket är han beredd att offra? Tror han verkligen att det blåa blocket kommer ruinera Sverige, förstöra välfärden och sälja ut hela sjukvården på börsen? Pinsamt! Ett samarbete, oavsett vilket block som vinner - är nödvändigt. Respekten också! Jag vill bli respekterad oavsett vilket block jag väljer. Fredrik Reinfeldt är ingen av mina favoriter direkt (jag tycker han ser fruktansvärt läskig ut när han väntar på att få ordet) men han visar respekt.

Göran Persson vill inte blotta några svagheter. Men det FINNS svagheter i vårt svenska samhälle. Göran Persson trampar på alla dom som råkat ill ut i dagens välfärdssamhälle. Han trampar på alla de som inte klarat av skolan, som blivit mobbade för att det inte finns åtgärder, som står arbetslösa utan möjlighet att få nytt jobb utan bara bidrag. Han trampar på dem när han säger att Sverige är ett bra land trots allt. Han säger "hit men inte längre" och han öppnar inte upp för förändring.

Detta skrämmer mig mer än något annat. Jag kan inte rösta rött som rött ser ut idag. Isåfall skulle jag rösta på en ideologi, inte verklig politik. Och jag fungerar inte så. Jag kan stå för att jag gjort misstag när jag röstat "fel" (sånt vet man ju bäst efteråt - som med eupolitiken), men jag kan inte stå för att låta Göran Persson fortsätta styra Sverige åt ett så fruktansvärt fel håll.

Blått känns inte helt som ett vettigt val, men det är vettigare! Det finns iallafall utrymme för diskussion. Troligen kommer jag rösta orange - junilistan. Eftersom junilistan hitills är det enda parti som jag upplever gör skillnad. Tyvärr kommer detta parti antaligen inte göra någon FAKTISK POLITISK skillnad, och vill jag se maktskifte - tvingas jag rösta blått. Jag önskar det fanns ett vettigt alternativ.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: