Smuleliten

11 april 2008 - En liten pedagogisk fabel till de som inte förstår depression

Kategori: Poetik

En katt stod vid en fors och blickade olyckligt över till motsatta stranden. image1136
Den vankade fram och tillbaks och försökte sig ibland på att sätta ner en tass i den strida strömmen, men drog snabbt tillbaks den igen.
En näktergal kom flaxande och slog sig ner på gren i närheten. Den tittade muntert och nyfiket på den ängsliga kattens försök.
- Vad gör du?, drillade näktergalen obekymmrad.
Katten stirrade missmodig upp på fågeln.
- Jag försöker ta mig över till andra sidan.
Näktergalen la sitt huvud på sned och blinkade snabbt två gånger.
- Vad är problemet?, frågade den.
- Jag är katt. Katter avskyr vatten. Och även om jag inte avskytt vatten är vattnet strömt och drar med sig allt som kommer i det.
Och även om jag orkat simma mot strömmen är vattnet fullt av rovfiskar som simmar upp och försöker ta tuggor av mig.
image1137 Jag försökte ta mig över på ett fallet träd, men höll på att drunkna. Jag har gått flera mil upp och ner för forsen, men det finns ingenstans att komma över. Men jag måste göra det för det finns ingen mat kvar på denna sida - och där över kan jag se mössen kila runt och håna mig. Jag har inte ätit på ett par veckor och för varje dag försvinner mina krafter...

Näktergalen tittade oförstående på katten och klippte med sina tomma ögon.

- Men, sa fågeln, varför inte bara flyga över?



* * *

(Alternativt slut på denna fabel:
- Idiot!, fräste katten och åt upp näktergalen.)

Kommentarer

  • saraj säger:

    Hurra för fabeln! Måste visa det runt för folk i min omgivning!
    Det är det här som jag också upplever i min omgivning kring mig. Jag försöker få folk förstå hur jag egentligen funkar och mår. Men som tack får jag bara smällar i ansiktet istället för klappar på axeln hela tiden. Så till slut orkar jag inte gå ut och träffa folk och vara social. Det sägs att man mår bättre av att träffa folk. Självklart men när folk inte förstår, så förvärras det mig istället. Blä!
    Tack för sagostunden!

    2008-04-11 | 14:06:02
  • Konstanze säger:

    En väl beskrivande fabel. OCh svart humor fungerar i alla lägen. Jag hade också ätit upp fågelskrället om den sagt något sådant.

    2008-04-11 | 17:17:12
    Bloggadress: http://kulturnorden.blogg.se

Kommentera inlägget här: