Smuleliten

29 april 2008 - Litterär liten utfrågning

Kategori: Lettura

Liten intervju med min tillkommande om böcker inspirerad av listan som Mana hade med i sin blogg.

image1203Vilken bok läste du senast?
Hundra år av ensamhet av Gabriel Marq...dqw...något.... och den var bra men ojämn och lång. 
Vilken bok ska du börja på härnäst?
Jag håller på med Simone De Bevaiors "Det andra könet"
Och vad tycker du om den?
För tidigt att säga.
Ja men någonting kan du väl säga?
Okej, intressant.
Är det en typisk feministisk slagdänga?
Det tycker jag inte. Jag tycker den känns jämställdhetsmotiverad snarare än feministisk.
Är du lite bögig du?
Nej det tycker jag inte. Jag tycker att en riktig man bör utforska sin sexualitet och sin egen kvinnlighet.
Har du i din ägo en sminkbörs?
*skrattar* ....ja
Då går vi vidare....är det övervägande kvinnliga eller manliga författare du läser?
Manliga.men jag tror att det finns mer manliga författare än kvinnliga och därför blir det att jag läser fler manliga författare.
När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Jag räknar nog alltid hur många sidor det är kvar, är det en dålig bok vill jag veta hur länge jag måste lida till och är det en bra bok vill jag veta hur länge jag kan njuta.
Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Antingen är det tips från Elinleticia eller de som ser intressanta ut.
Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Nej jag läser knappast alls på engelska eftersom jag inte har det lika naturligt. Om jag läser på engelska blir det Harry Potter med innläsare av Stephen Fry. Den svenska inläsaren är dålig och därför.
8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Den enda bok jag varit så med är Naiv Super av Erland Loe
Hur kom det sig?
För att den grep mig mycket, det är en enkel bok. Den grep mig för att den kändes som den pratade direkt till mig i sin enkelhet, när man känner att livet blir mer och mer komplicerat så känner man längtan efter det naiva och enkla som huvudpersonen bejakar.
Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Ja, jag kan lämna jag ger upp när jag känner att det inte finns någon behållning alls. När boken är  både korkad och tråkig och jag har insett det.
Kan du nämna någon sådan bok?
Carolina Kluft räddade mitt liv av Lasse Arnell var en sådan
Vilken bok grät du senast när du läste?
Möss och människor av John Steinbeck
Vill du kommentera sminkbörsen mer?
Jag fick den när jag följde med som väninna på en modevisning och glöm inte SOM väninna......

Intervju avslutad....

Kommentarer

  • mana säger:

    shit så sexigt! ;)

    2008-04-30 | 09:37:43
    Bloggadress: http://enhaxastankar.blogg.se
  • Malle säger:

    Bilden var nästan mer än mina franska nerver klarade av! *skratt* skall långsamt backa ur bloggen och försöka glömma att jag någonsin såg det där ;)

    2008-04-30 | 13:16:14
    Bloggadress: http://metallmalin.blogg.se
  • joanna säger:

    hohoho!
    fantastiskt fin bild!

    2008-04-30 | 21:09:36
    Bloggadress: http://vackrakladerochannat.blogspot.com/
  • Elinleticia säger:

    Fler bilder att vänta dock med förvarning innan *blinkar till Tant Malle
    :)...jag blir så glad av att se dom.

    2008-05-01 | 15:12:10
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se

Kommentera inlägget här: