Smuleliten

23 december 2008 - Om läshunger i juletid

Kategori: Secondhandbarn

Jag avslutar "Isprinsessan" och byter bok på ett kort ögonblick för att fortsätta med "Stenhuggaren" - och nu är den också slut!!! Den här julen kommer gå i Fjällbacka-tema för jag kan helt enkelt inte slita mig från böckerna! Freddi köpte hem "Olycksfågeln" imorse så jag har ytterligare en bok att gå till sängs med. Sen blir det lite vanskligare för då är det bara en bok kvar. Jag önskar Läckberg kunde skita ur sig böcker ungefär som Guillou. Men jag antar att det blir färre böcker väljer att jobba med sitt persongalleri, strunta i plattityderna och tumrulla sig med gubbsjuka stereotyper.

Det är på sätt och vis konstigt att falla för deckare när det är jul. Mord och ond bråd död och sen en sött Jesubarn i en kista....eh, krubba menar jag. Men julen kommer väl inte igång förrän imorgon så fram till dess är dråpligheter (*-*) rätt okej?

Utöver läsandet gör jag inte så mycket. Nu till jul samlade jag ihop mod att skicka min julklapp till MM som är ett broderi jag jobbade med hela våren till bröllopet för att ge dem när vi kom upp. Tyvärr hann jag aldrig färdigt innan men lagom nog till "Hela familjen stormar" var broderiet klart. Sista uppgörelsen avslutades i ett samtal med morfar där han sa att de stod fast vid beslutet att bryta kontakten med mig. Sen inget mer - inte ens ett julkort. Sex månaders arbete skulle inte vara i onödan så jag bestämde mig för att skicka presenten ändå, men för att respektera morfars önskan så skickade jag paketet via M&P. Jag bad dem uttryckligen kolla med morföräldrarna om de ville ta emot en julklapp från mig. Om inte, ville jag att mamma eller hennes syster skulle få broderiet så det skulle komma till nytta för någon.

Men jag fick ett kort idag. Enligt M har de bestämt att presenten kommer lämnas över på nyår (trots att det funnits gott om tid att ringa och kolla om de vill ha paketet och skicka det så det kommer fram innan jul) av min moster. Det kommer bli en överraskningspresent. Det var inte riktigt det som var avsikten när jag skickade det via min mamma. Tvärtom ville jag ge dem en möjlighet att välja om de vill ta emot paketet eller ej. Så idag har vi försökt få tag på mina föräldrar och betona det - som jag för övrigt skrev med tryckbokstäver på kortet till paketet. Inga svar. ALLS. Som vanligt alltså.

Till sist ringde vi MM och önskade god jul och berättade att det kommer ett paket på nyår. Freddi pratade med dem, jag bara grinade. Vi gick aldrig in på något alls egentligen. Bara vidarebifodrade att paket kommer. Det kändes bättre än att det skulle komma som en överraskning när de kanske inte alls vill. Jag vet fortfarande inte vad dom vill. Och att inte få eller kunna diskutera hur det här ska lösas gör att jag går sönder. Jag hatar det. Men nu skiter jag i det. Resten av kvällen ska tillbringas framför något roligt på tv, tillsammans med Freddi och Dennis. Och imorgon ska vi till Gösta.

Kommentarer

  • Malle säger:

    men Guuuuuuuuuuu vilken vacker bild, den snor jag!!! till mitt blivande hus och måbra arkiv. God Jul vackra du.....

    2008-12-24 | 08:59:09
  • Hosanna säger:

    Önskar er julfrid!

    2008-12-24 | 15:33:40
    Bloggadress: http://hosannas.info/wordpress/
  • Malin säger:

    Önskar dig energi att orka och jag känner med dig i allt detta jobbiga. Hoppas du kunde som du säger, koppla bort och njuta av trevligt sällskap. God jul till er båda och era små älsklingar.

    2008-12-25 | 12:55:54
    Bloggadress: http://vivaliva

Kommentera inlägget här: