Smuleliten

26 december 2008 - Fanny och Alexander

Kategori: Film och media

Det finns somliga filmer som orsakar hysteri om man berättar att man inte sett dem. "Fanny och Alexander" är en av dessa filmer. Somliga illtjuter "men åååååååh...den måste du bara se" och andra tycks anse att den är en ytterst viktig del av Sveriges kulturarv. Själv har jag undvikit filmen i många år. Folk som talar i tungor om filmer brukar ha den effekten på mig. Men när filmen gick idag på SVT bestämde jag mig sent omsider att ge den en chans.


Så, motsvarade filmen mina förväntningar? Var den så bra som alla säger? Både och skulle jag vilja säga. Fanny och Alexander är en släktsaga med groteska proportioner. Ur barnens perspektiv följer vi en familj där det sups, älskas, hatas och levs fullerulle loppan - på rikemansnivå. Estetiskt är filmen en riktig pärla, som utmärker sig med vackra omgivningar och tidstypiska kläder. Filmen är estetiskt storslagen - det är inget tal om den saken. Och gestaltningen är ypperlig, "Fanny och Alexander" samlar Sveriges skickligaste skådespelare. Det finns scener som är mästerliga - men form och förlopp tråkade ut mig. Jag upplevde filmen högtravande och överdramatiskt på ett sätt som inte tilltalade. Det var alldeles för mycket teater för min smak. Långa tråkiga monologer som inte är det minsta realistiska, långa tråkiga monologer som möjligen kan vara realistiska. Men tråkiga - för monologer är allt som oftast det. Men så gillar jag heller inte teater. Så fort jag anar formen, det stilistiska bakom - blir jag magsjuk.

Vidare blev jag inte direkt skrämd av biskopen och hans uppfostringsmetoder. Är det inte så där föräldrar gör om man inte lyder? Jag hade aldrig vågat, som Alexander, fortsätta trotsa sin styvfar. Å andra sidan säger det väl mer om mig än om filmen - så vi går vidare. Min tyngsta kritik av filmen är att den är splittrad. I epilogen spretar den åt alla håll och kanter. Jag förstod inte riktigt vad regissören ville säga med filmen - och därmed har den mist sin tjusning.  Jag ger filmen en svag trea i betyg och fortsätter vara skeptisk till Bergmans storhet.

Kommentarer

  • Konstanze säger:

    Jag tror att eftersom du ogillar teater så kan fanny och Alexander te sig en aningen för mkt teatralisk. jag som älskar teater, dvs Bra teater, njuter i stora drag av skådespelarna. Och av texten. Monologerna som du tycker är tråkiga, tycker jag är fantastiska. Både textmässigt och hur de framförs. Som vackra arior. Men som sagt, smaken är som baken, delad. och jag respekterar till fullo din åsikt om den. Jag ger dock fanny och Alexander en stark femma. Men jag tyckte det var mkt spännande att få lösa din åsikt om den.

    2008-12-27 | 12:42:18
    Bloggadress: http://kulturnorden.blogg.se/

Kommentera inlägget här: