Smuleliten

24 januari 2008 - Nästan på riktigt

Kategori: Secondhandbarn

Ett av mina första barndomsminnen är från en mardröm. Jag drömde om att jag var i ett slakthus och överallt hängde flådda kadaver. Under kropparna stod det namn och jag gick fram och läste (jag hade precis lärt mig läsa så jag var väl runt fyra år gammal) och där stod det "mamma"...och på nästa "pappa". Jag har alltid haft otäcka drömmar! När jag var arton år så halkade jag in i min första depression. Under den perioden hade jag de vidrigaste drömmarna jag någonsin haft. Jag började med sömntabletter för att mildra de värsta drömmarna och det fungerade. Även om jag drömmer mardrömmar nu också, är det såna drömmar som vanliga människor drömmer. Visst är det otäckt - men det är inte svårt för mig att skaka av mig obehaget när jag väl vaknar. I de flesta fall. I natt tog jag för lite tabletter och drömde om att jag och F fått en liten babyflicka. Vi ville inte ha henne och vägrade båda att titta på henne. I drömmen kände jag starkt äckel och förakt för barnet. Det kändes som om hon tvingade mig att vara en annan än jag är. På en nivå var jag medveten om att allt var en dröm och att jag betedde mig riktigt hemskt. På en annan nivå ville jag bara att hon skulle dö. Jag frågade F om vi skulle mata henne och i fullt samförstånd nekade han och hävdade att hon inte behövde så mycket mat. Min kropp förändrades trots att jag inte matade henne och jag ville glömma hennes existens. Men ju mer jag försökte glömma destå mer fanns hon där. Jag visste att det var mitt fel att hon skulle dö, men jag hatade henne så mycket för att hon fick mig att hata, att jag struntade i vilket. När jag vaknade var drömmen kvar i kroppen. Rationellt förstod jag förstås att allt varit en dröm, men känslorna satt kvar - som om allting hänt på riktigt.

Morgonen var ångestkantad. Jag försökte varva ner, jag skulle till föreläsningen och hade fan inte tid att "ha ångest" och det gjorde saken ännu värre. Och blev det ännu värre och jag ville skära mig och började grina. Om jag skyndade mig skulle jag hinna iallafall, men det kändes så himla läskigt. När jag mår så där räcker det med att någon tittar konstigt på mig för att jag ska balla ur. Så jag bestämde mig för att vara hemma. Jag gick till Okki klockan tolv och hade fortfarande skiten i mig. Nu har det lugnat sig en aning, men det kryper fortfarande i mig, när jag tänker på drömmen. Hur fan ska jag kunna sluta med sömntabletter om mina drömmar är så där sjuka? Jag kan fan inte hantera mig själv. Och hur ska jag någonsin kunna skaffa barn när jag inte kan ta hand om mig själv? Jag kan inte duscha själv, jag skär mig i omgångar, jag kanske är psyksjuk på riktigt. Det känns så himla omöjligt att orka när ångesten tar över. Jag är rädd.

Egentligen hade jag tänkt att skriva en recension, men jag tror jag ska gå och lägga mig och läsa istället. Fortfarande hispig. Jag behöver en katt. En prozac-katt med magiska förmågor. Turligt nog har jag tre :)

Kommentarer

  • Hosanna säger:

    Visst är du sjuk, psyksjuk. Det är vi många som är och de flesta av oss klarar av många dagar riktigt bra och blir förstående, inkännande och trygga föräldrar, mycket tack vare vår ångest. Så även om det ser mörkt ut nu så är delar av framtiden ljus...

    2008-01-24 | 21:05:37
    Bloggadress: http://hosannas.blogg.se/
  • Elinleticia säger:

    Hosanna: Är det rätt att bli förälder om man inte kan hantera sin ångest? Jag menar, jag vill inte att mitt barn undrar om jag kommer ta livet av mig eller är rädd för att jag ska skära mig. Jag vill komma över det först - men känns som jag aldrig kommer göra det. Kan ett barn hantera att mamma eller pappa har riktiga svackor? Jag försöker föreställa mig det praktiskt och blir bara skiträdd.

    2008-01-24 | 21:30:07
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • Hosanna säger:

    Elinleticia; bara att du funderar talar väl egentligen för att du är tillräckligt medveten och ansvarstagande. Ett barn har dessutom två föräldrar och fler bekräftande vuxna så allt står inte och faller med dig och din sjukdom.

    Jag har mått på olika sätt genom livet. Tonåren var oerhört destruktiva, svarta och tunga och andra perioder har varit betydligt mycket mer nyanserade... så... man vet väl aldrig hur det blir och barn är ett ego-beslut. Att säga ngt annat vore att ljuga. Barn blir till för att människor vill att de ska bli till och vem säger att en mor med kraftig ångest i perioder är värre än en hårt arbetande mor utan psykiska problem men helt utan empati?
    http://smultronblomman.wordpress.com/ skriver en del om sitt mående och att vara en god mor ändå.

    2008-01-25 | 16:42:48
    Bloggadress: http://hosannas.blogg.se/
  • Elinleticia säger:

    På ett sätt håller jag med dig Hosanna. Barn är ett ego-beslut. Men bör de vara det? Mina föräldrar kunde inte få barn och det var självklart för dom att du hade rätt att skaffa barn. Så de adopterade mig. De borde inte fått göra det. Vissa människor ska inte ha barn.

    Jag vet inte om jag tycker det är rätt att skaffa barn bara för sin egen skull. Och det kanske har med mitt förflutna att göra. Jag tänker att medvetenhet inte alltid räcker till. Jag menar, tänk om vi får ett barn som är väldigt känsligt och blir oerhört påverkad av att mamma mår dåligt ibland. Är det ändå rätt att skaffa barn då? Vad är ett gott liv? Kan jag ge ett barn det? Jag tänker så himla mycket på det här. Det skrämmer mig så. Jag är rädd för att föra över min ångest på barnet. Jag är rädd för att förstöra det och göra att det hatar mig lika mycket som jag hatar mina föräldrar idag.


    När jag läser Smultronblommas blogg så vet jag att det GÅR att vara en bra mamma även om man mår dåligt. Jag vet att jag fattar bra beslut även när jag är ledsen. Men tänk om? Tänk om något skulle hända med F och jag blir ensam kvar. Tänk om jag inte skulle kunna hantera det då? Det känns som folk lägger mer energi på att kolla upp priser, hållbarhet och allting annat när de köper bil än när de skaffar barn. Jag vet att det inte finns några garantier. Men hru vet man att man blir bra?

    2008-01-25 | 20:13:05
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • Hosanna säger:

    Hur vet man att man blir bra? Det vet man inte. Så grymt är det. Jag håller med dig om att barn inte borde vara något man som ego skaffar utan en gåva man tar emot om den erbjuds. Men riktigt så enkelt är det inte...
    Dåliga föräldrar kan med träning och stöd bli bra och en del är olärbara, grymma och skadliga.

    Det är en stor och svår fråga på ett sätt men väldigt enkel på ett annat. Barn är en gåva och blir den given dig och F så kommer ni få kraft att hantera situationen efter bästa förmåga. Om den sen inte räcker... ja då gjorde ni allt som stod i er makt.

    Ni får väl låta tanken mogna och se var den landar... och kom ihåg att dina dåliga dagar kanske trots allt inte är så många under ditt barns hela liv...kram.

    2008-01-25 | 22:40:08
    Bloggadress: http://hosannas.blogg.se/

Kommentera inlägget här: