Smuleliten

24 juli 2008 - Sur tolk frågeställning

Kategori: Secondhandbarn

Jag vet att det finns en del döva som läser min blogg. Så jag ska ställa en fråga som jag faktiskt inte vet hur jag ska få svar på annars. På bröllopet har jag bokat två tolkar. Vi är två döva som behöver tolk men det är jag som bokar. Nu kräver tolkcentralen att få namn och bostadsort på den andra döva personen som kommer. Jag tycker det är ett integritetsbrott. För det första därför att det är Jag som bokar tolken, alltså ska de vara där för min skull, inte någon annans. För det andra så angår det inte tolkcentralen vilka döva som kommer på festen. Det två tolkar som kommer dit har självklart inte tystnadsplikt - men det är inte praxis att prata vitt och brett om vad man gjort för tolkningar. Hur känner ni läsare - är det tolkcentralens skyldighet att får reda på vilka döva det finns på festen och isåfall - hur skulle detta underlätta deras tolkande? Jag är grinig och sur och kanske överkänslig - men jag vill verkligen veta!

Kommentarer

  • jenny säger:

    Jag pratade med mannen som jobbar som tolk. Han säger attd et är viktigt att man berättar vilka döva det är (antal o.vs) för de registrerar ALLT eftersom de vill visa politikerna HUR många det är som BEHÖVER tolk. Du är inte känslig, kanske lite nervös? ;) Jag ser så oerhört mycket framemot ert bröllop!! Gissa om jag kommer att ta med min kamera :)

    STOR KRAM

    2008-07-24 | 19:17:25
    Bloggadress: http://jennyk.blogg.se/
  • Elinleticia säger:

    Okej - det var ju iallafall en förklaring :)...jag tycker dock att det är privat vilka som kommer. Men med förklaringen i bakhuvudet ska jag dämpa min paranoia :)



    Nervös är jag som fan. Som fan...du anar inte.

    2008-07-24 | 19:39:03
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • prÄllan säger:

    Halloj!

    ja, det stämmer som Jenny sa ovan. Tolkcentralen reggar alla som använder tolken för att få ett underlag till politikerna. Vi har fått göra samma på jobbet, vilket kan vara känsligt (åsiktsregistrering ligger ju nära att tänka på)... men där skriver de döva upp sig på ett papper som jag får ge till TC. Men det sköts snyggt och med respekt och inget som "lämnas ut" till vem som helst. En tolk har tystnadsplikt om vad de har tolkat, var de har tolkat och åt vem de har tolkat. Iaf var det så när jag frilansade...

    Däremot har de inte rättsskyddad tystnadsplikt, dvs om de får kännedom om kriminella handlingar vid en tolkning har de anmälningsplikt. Diskussion har förts huruvida tolk som tolkar mellan konfident och präst omfattas av prästens absolutan lagstadgade/skyddade tystnadsplikt. Jag har inte fått tillfredsställande svar på den frågan.



    Kram o natti natt från prästen som har ont (betyder det att jag är den onde prästen? OBS dåligt försök till självironi).

    2008-07-24 | 22:47:14
    Bloggadress: http://prellan.blogspot.com
  • Elinleticia säger:

    Ja Ellinor du är ondskan själv :)...



    INTE

    2008-07-24 | 23:32:01
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här: