Smuleliten

25 mars 2008 - Hyckleri

Kategori: Dylika dumheter

Det finns många saker jag inte tycker om. Oärliga människor, ytligheter som kväver individers möjlighet att vara sig själva. Massproducerade mobbningsprogram där folk gör illa varandra, nazister, små hundar som låter som ångvisslor, tights, fruktkorgar där frukten överst är fräsch, men är äckelgäggig precis lagret under, politiker som inte har respekt för vanligt folk, akademiker som gör så många avvikelser i sina böcker att man ganska snart inser att de inte har någon koll, pms, att trampa i slask från vinterskorna i strumplästen, expriment på primater  - och lightprodukter. Men värst av allt - jag hatar hatar hatar hyckleri. Och följande artikel av ståuppkomikern Tobias Persson är i min mening hyckleri så det bara stänker om det.

Vad fan har det för betydelse att "ungdomar" förr om tiden byggde järnvägar? De flesta ungdomar med fitta sysselsatte sig nog snarare med att föda barn och brodera stamaljer. Fåtalet som blev över skötte bondgårdar och slet ut sig innan de var fyrtio. Och även om folk förr i tiden var mindre ytliga - vad är det för argument att komma med i detta sammanhang? Så låt oss utgå från nuet. Och i nuet är Tobias Persson knappast någon medelålders eller ännu äldre herre som var med och byggde upp folkhems Sverige? Så vitt jag vet är Tobias Persson ståuppkomiker i 30-40 års åldern? Och Standup-komikers största dröm är väl definitivt att bli talkshowsvärdar, eller har jag helt fel? Nåja. Jag ska inte klanka för mycket på skribentens urholkade argumentation bara för att jag tycker att han hycklar. Tvärtom håller jag faktiskt med honom på nästan alla områden. Faktiskt. Men jag gillar inte stilen. Om man verkligen vill förändra läget är personliga pikar mot tjejerna och deras intelligens inte rätt sätt att nå fram. Det är iallafall så jag föreställer mig det. Och såvitt jag förstått är Blondin-Bella 17 år!!! Hon har självklart ett ansvar att vara en god förebild, men hon har också ganska bra med tid att komma på att ytlighet inte är grejen alla gånger. För ärligt talat - jag känner inte så många som vid 17 års ålder var helt klara med sin utveckling och hade skärskådat varje etisk aspekt i sitt uppförande. Faktiskt inte. Men det kanske bara är jag. Och det kanske bara är jag som får känslan av att Tobias Persson har ett behov av att hålla sig kvar i strålkastarljuset ett tag. Ståupkomiker är på modet (se bara den där söta lilla saken som charmade trosorna av svenska folket på melodifestivalen) och man ska smörja kråset medan ....

Jag tycker inte illa om Tobias Persson, men jag tycker hans upprop är ett typiskt och ganska lågt sätt att få uppmärksamhet. Hade han struntat i sin raljerande ton hade inlägget möjligtvis haft relevans. Nu blev jag bara 
grinig. Och ytterligare en sak - vem säger egentligen att det är ett faktum att unga tjejer mår sämre än unga killar? Kan man jämföra folks mående på det ytliga sättet?

327375-1069

Kommentarer

  • anders säger:

    Satt uppe i natten i min sömnlöshet och hittade Tobias inlägg.
    Jag tyckte det var en fröjd att läsa. Verbalt vasst med mycket sanning i.
    Nu bryr jag mig inte så mycket om de modebloggare han refererar till. Faktum är att jag finner det hela en smula ointressant, men det var ett kul inlägg som förhoppningsvis skapar debatt, vilket det uppenbarligen gjort.
    Tobias är inte så suktande efter rampljus, han ville nog bara släppa ut lite ånga och publicera sina åsikter... som alla vi andra...

    2008-03-26 | 04:56:31
    Bloggadress: http://www.anderscelin.com/Blogg/BloggFrameset.htm
  • Hosanna säger:

    Håller precis som du med honom i sak och tycker att hans inlägg i debatten är lite kul. Men trots detta så gäller det att komma ihåg att lilla Bella fortfarande är just en liten flicka mitt i den jobbigaste av åldrar.

    Kanske man kan ta henne med en nypa salt?

    Fast personligen stör jag mig på alla blonda guldfiskar som inte kan leverera mer än bara yta. Bakom varje yta döljer sig ett djup - och det vill jag se mer av :)

    2008-03-26 | 08:16:18
    Bloggadress: http://hosannas.info/wordpress/
  • Elinleticia säger:

    Anders: Särskilt verbalt vasst tycker jag inte det var. Han har rätt på många sätt, men jag tycker det var en ganska svag artikel även rent litterärt. Jag hatar såna där "Gott folk" grejer som är prettomotsvarigheten till "pözzz". En sån där trevlig hålligång känsla av att nu sitter vi här och håller varandra i händerna och har MYYYYYYSIGT. För mig måste referenserna vara knivskarpa om de ska fungera, Tobias referenser sög eller stämde inte (förr i tiden så....). Jag tror felet var att han försökte skriva om ett ämne som han uppenbarligen är engagerad i, men samtidigt gjorde det på ett raljerande sätt som möjligtvis fungerar från scenen, men inte i debatt, utan att mista fokus. Personangrepp är alltid att mista fokus. När man tar till det har man redan förlorat. Så jag tyckte inte det var kul. Och jag tyckte nog att talkshowgrejen kändes för mycket som en sak som HAN inte skulle tackat nej till - och då blir det hyckleri. Vad är mål och mening med livet egentligen? Ta fotografier på sitt fika? Nja...kanske inte. Men skulle det varit mer okej om man tagit foto på järnvägarna man byggt? Bloggar är ju en ego värld. Men de berättar egentligen inte vad man gjort utan vad man vill vara. Hur man vill framstå. Och Tobias inlägg berättade väldigt mycket om hur HAN vill framstå.

    Hosanna: jag retade upp mig och miste säkerligen perspektivet. Jag gillar att vara grinig och arg just nu. Men även om man kan störa sig på blonda guldfiskar utan djup så tycker jag ändå att det är deras rättighet att skriva om vad fan de vill. För hundrafemtio år sedan byggde ungdomar vägbanor...eh...nä det var inte mitt argument. Men för tio år sedan skrev de blonda guldfiskarna antagligen så där långa inlägg med så där många ord vid ett tillfälle i terminen - skolans stora uppsatsskrivning. Så spelar roll vad de bloggar om - för de skriver faktsikt. Precis som jag förordar läsande, oavsett i vilken form, Kalle Anka, Dostojevskij, Maxim *eh..nä kanske inte*...så tycker jag det är bra att dom skriver. Och att det sen speglar att de är ytliga - varför stör det oss så mycket egentligen? Låt dom vara ytliga tills de upptäcker att livet är hemskt. Jag avundas dom. Inte jackorna, inte fikat utan oförmågan att ha oytlighet i vokabuläret. Snacka om sinnesfrid.

    2008-03-26 | 09:29:45
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se

Kommentera inlägget här: