Smuleliten

26 mars 2008 - Pratchett

Kategori: Lettura

image1071Hur man ska läsa Pratchett. Tigerspice vet uppenbarligen hur man gör för att vända min ångest mot mer och bättre kreativa håll *ler*. Så - hur ska man läsa Pratchett? Jo först och främst ska man skita i kronologin eftersom Pratchett bara blivit bättre och bättre. Man behöver en bok att sjunka in i först, en riktigt bra som får en att förstå magin i Skivvärlden.

Den makalösa Maurice och hans kultiverade gnagare
är en barnbok, men en av Pratchetts bästa. Handlar om en slug katt och hans "tämjda" råttor som käkat magiskt avfall vid Osynliga Universitetet och blivit mer än lagligt smarta.
Magins färg & Det fantastiska ljuset
Är Pratchetts första böcker om Skivvärlden. Oslipade och inte i närheten av hur bra han skulle bli  - sen - ergo, läs dem när du har fastnat i Skivvärlden och har abstinens...då är det svårt att låta bli, annars är de bara grodpiller
Trollkarlens stav
är ungefär som ovanstående böcker. Pratchett bygger upp en mycket platt Mormor Vädervax och drar ut linjer som kommer bli bra - men som ännu inte är det.
Häxkonster & Häxor i faggorna & Herrskap och häxor
Är mina favoriter då de handlar bara om häxorna. Här formligen dryllar det av referenser till Shakespeare, Macbeth, en midsommarnattsdröm, etc. Ju mer bevandrad du är i böckernas värld - destå mer kommer du älska de här böckerna. Serien fortsätter med Maskerade som formligen rullar sig i Phantomen från stora Operans odör.
Svartkonster & Eric
Börjar vi stifta bekantskap med trollkarlsvärlden o vid det här laget har man säkert blivit rätt förtjust i DÖDEN varför man kan läsa underbara böcker som
Döden ligger lågt, Levande musik, svinvinternatt
Men DÖDEN är också väldigt närvarande i Mort som jag tycker är en rätt svag historiaimage1072

Vaktmanskapet i Ank-Morpork är favoriter
I lagens namn
En man på sin vakt
På lerförtter

är alla tipptoppare! Omöjliga att inte älska.

Slutligen mina nuvarande favoriter - ungdomsböckerna om häxan Tiffany
Wee free men (Små blå män)
A hat full of sky

som är sååå bra.

Glömde naturligtvis den bästa - SMÅ GUDAR helt fristående men nog ...den bästa. Förunderligt bra

babblet avslutas NU men inte för att döden var här...nu...bättre jag skriver annars blir jag rädd för mig själv.

Kommentarer

  • Malin säger:

    Haha, tack gumman :D Då kan jag lägga Magins färg åt sidan och gå på Maurice först. Puss på pannan!

    2008-03-26 | 09:34:48
    Bloggadress: http://tigerspice.blogg.se
  • Malin säger:

    Min kompis Anna sa att "små gudar" var en av dom bästa oxå ;)

    2008-03-26 | 09:36:07
    Bloggadress: http://tigerspice.blogg.se
  • Malle säger:

    blev sugen på att läsa den där barnboken :)

    2008-03-26 | 14:08:16
    Bloggadress: http://metallmalin.blogg.se
  • Elinleticia säger:

    Malle_ Den är grym, men du som väntar en snorig, osalig, sinnerlig, söt liten bebis (jag är avundsjuk och därför la jag in snorig...) borde kasta dig över Terry Pratchetts bilderbok "Where is my cow". Den vore kanske något :)

    2008-03-26 | 14:52:25
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • Malle säger:

    Hihi ja då skall jag skriva upp och menmorera! Och tack för avundsjukan! Jag har kämpat hårt och länge!!! ;) det tog 33 1/2 å rmen skam den som ger sig............nu skall vi bara ro projektet ända in i land o sen blir det massa massa bilderböcker :)

    2008-03-28 | 11:04:34
    Bloggadress: http://metallmalin.blogg.se

Kommentera inlägget här: