Smuleliten

27 mars 2008 - Vård & vanmakt

Kategori: Poetik

327375-1087Jag har skrivit flera inlägg i debatten om övergrepp på vårdavdelningar. Jag vet att mina texter luktar hat mot vården i största allmänhet. Jag vet att jag inte är helt objektiv. Hur skulle jag kunna vara det, när jag står mitt i skiten? Men jag vill ändå påpeka att jag hyser stor respekt för de anställda inom vård som verkligen tar sitt arbete på allvar och gör sitt bästa, trots bristande resurser och undermålig lön. De där vårdarna som faktiskt har tagit sig tid att sätta sig ner med patienterna, istället för att reagera på de starka känslorna med vanmakt och aggression - är värda att hylla! Jag vill som alla andra ha en vård att lita på, där man har möjlighet att få hjälp när man ber om den.

Det enklaste sättet att genomföra det tycker jag borde vara genom övervakningskameror och större insikt i vad som händer bakom de stängda dörrarna och ombud för patienterna som kontrollerar att ingen känner sig kränkt. Psykvården är en egen liten värld. Men här tacklas människor med existensiell ångest. Inläggning innebär i princip att man är självmordsbenägen - och sådana känsliga situationer skall inte behandlas med nonchalans!

Kommentarer

  • E säger:

    Naturligvis skall ingen patient utsättas för våld eller utsättas för någon form av obehag, tvärtom så borde psykvården vara ett av de ställen som vältrar sig i resurser, men de vet vi ju att så ej är fallet.

    Tror att om de nu skulle få mer resureser så tycker jag inte att de borde läggas på kameror eller annan form av övervakning utan mer personal, mer kunnig personal(utbildning, uppföljning osv), men de är ju för den anledningen att de saknar resurser att de måste börja med de, tycker jag.

    Efter de kan man börja lägga pengar på övervakning.

    2008-03-27 | 21:35:22
  • Elinleticia säger:

    Även om man har resurser att utbilda folk kommer det alltid finnas vissa som inte borde jobba på psyk. Därför behövs det god koll på vad som egentligen händer. Jag tycker övervakningskameror är ett bra första steg. Tyvärr kan inte patienter lita på att utbildningen är nog för att slippa kränkningar. Det är så det ser ut på riktigt och där måste man ju börja.

    2008-03-27 | 23:16:40
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • Emm säger:

    Angående det du har skrivit tidigare. Om vård. Har du kommit i kontakt med personligt ombud där du bor? Det kanske inte är det du letar efter, men dom kan vara till hjälp. Freddi skrev nedan att ni skulle kontakta olika läkare, för att hitta den bästa/rätta, detta kan tillexempel po hjälpa till med. Eller bara stötta er på vägen till "friskhet", (Jag vet inte om det är det mest passande ordet, men kommer inte på något bättre. Stabilitet kanske?). "Vården" är inte så pigga på att tala om att dom finns, eftersom att dom vill göra så lite som möjligt. (min erfarenhet)
    http://www.personligtombud.se/

    2008-03-28 | 00:56:25
  • E säger:

    Du har kanske rätt, en annan trygghet skulle infinna sig hos patienterna, helt klart. Samt att även om de finns vårdare som har tendenser till sådant så tänker de sig nog för innan de gör något utanför ramarna.

    2008-03-28 | 17:23:24

Kommentera inlägget här: