Smuleliten

3 mars 2008 - Våndan av att vara jag

Kategori: Secondhandbarn

image976
Lusten att .... har försvunnit. Lusten behöver sällan vara särskilt stark. Men det är den där lusten som får mig att knäppa på datorn för att se vem som skrivit till mig, om det hänt något nytt med de bloggare jag följer och för att skriva egna inlägg. Lusten att har försvunnit. Jag skriver ovilligt och råttan bygger bo i mitt inre. Jag tror hon ska få ungar. En hel familj med ångestråttor i mitt bröst. Jag vill inte finnas. Inte på det här sättet iallafall. Vi räknar timmar tills doktorn. Gynekolog rättare sagt - för jag behöver ett hopp om att det här kommer gå över. Jag kan inte leva i den här dimman utan att tro på att något blir bättre. Det gör för ont. Jag vet vad jag ska göra. Jag ska läsa min kurs (bryr mig inte), jag ska avsluta min läskurs (bryr mig inte), jag ska recensera de böcker jag läst (inte helt ovillig men bryr mig inte), jag ska träna så att jag får bort ångesten (säger F). Jag förstår inte hur jag ska kunna ta mig utanför dörren.

På Skinheadbarbiedolls blogg kommenterade jag för ett par dagar sedan ett inlägg om ångest. Det var ett snällt och omtänksamt inlägg, men jag fick bara skit tillbaka. För att jag inte kunde förstå att man MÅSTE klara av jobb även om man har ångest. Man får skärpa sig lite och inte låta det hindra en. Jag undrade vad det var för ångest som tjejen som tjafsade med mig led av. Hur fan tar man sig till ett jobb när man inte klarar av att ta på sig nya trosor? Jag fattar inte. Hur motiverar man sig själv i huvudet när man inte har någon kontakt med den man var och ville vara.

Grundläggande saker. Äta när man är hungrig - varför då? Sova när man är trött - rädd för mardrömmar! Kissa när man är kissnödig - långt till toaletten. Tvätta sig så man inte ser ut som en gris - orkar inte. Någon måste säga till. Gör det här gör det här gör det här. Annars stillestånd. Tittar ut genom mina egna ögon och hjälp mig någon. Säg vad jag ska göra. Jag vill inte sitta här och vara fast i det här skalet. Det har tjänat ut. Jag kan inte. F kommer och tar min hand och säger ta lugnande. Vill inte. Är jag rädd för att bli beroende? Nej. Jag skiter i det nu. Jag bara vill inte. Varför skulle en liten vit tablett göra varken från eller till. Ta den. Jag vill inte. Jag tar den. Inget förändras. Kanske lite. Kanske jag kan ta mig till toaletten själv. Kanske kan jag leta upp ett rakblad att skära med. Kanske.

Det är illa. Har inte varit så här sedan år 2005 som jag knappt minns något från. Det var det året jag och F blev tillsammans. Tillsammans med ett ångestmonster. Klart fan vi kommer vara tillsammans alltid. Vi började i en röra och sen blev allting bara bättre och bättre. Men jag vill inte vara där igen. Jag har förträngt den tiden eftersom jag bara längtade efter att försvinna. Jag kan fortfarande skriva att jag inte vill bli så. Jag kan fortfarande vilja åka till doktorn. Jag kan fortfarande vilja ha ett liv. Jag vill.

Kommentarer

  • Hosanna säger:

    Överge Skinhead. Där inne får man sällan förståelse. Man måste inte alls kunna jobba. Att bara vara och klara av det räcker gott och bli över.

    2008-03-03 | 10:51:46
    Bloggadress: http://hosannas.blogg.se/
  • mana säger:

    de flesta vet inte vad ångest är. de använder ordet hit och dit. egentligen förtjänar de en kula i pannan (okej, jag är ond idag, men jag får vara ond när folk är dumma mot dig!

    2008-03-03 | 13:01:57
    Bloggadress: http://enhaxastankar.blogg.se
  • Anders säger:

    Alla har vi våra sätt att bearbeta ångesten. Vissa kämpar emot den, vissa låter sig uppslukas av den för att kunna bearbeta den och eftersom det är så individuellt så vet ingen hur den andras ångest skall botas.
    Kämpa på och ha i åtanke att vi älskar dig med hull och hår!
    Kram
    Anders

    2008-03-03 | 13:42:02
    Bloggadress: http://www.anderscelin.com/Blogg/BloggFrameset.htm
  • Psyk säger:

    Du vinner på din inställning. Du tror och vill.

    2008-03-03 | 14:41:09
    Bloggadress: http://psykbrytet.blogg.se
  • prÄllan säger:

    En kram är allt jag kan ge...

    Sen några tankar om du orkar och kan...

    Sätt ner foten i jorden och ha dig och F i fokus.
    OM du orkar ut... titta på snödroppen o krokusen... fota dem gärna... tänk att just du åter får se dem.
    Se det lilla miraklet.
    Du ÄR!
    Det är tillräckligt.
    Du ÄR!
    Det är det viktigaste.
    Den som ÄR DEN HAN ÄR går vid din sida även om han inte syns.
    Varje andetag är idag ditt jobb.
    I ångesten är det jobbet tillräckligt.

    Kram!
    Kram!
    Kram!

    2008-03-03 | 16:07:23
    Bloggadress: http://prellan.blogspot.com
  • Freddi säger:

    Anders: din tanke förutsätter fall då det finns möjlighet att välja. Vissa sorters ångest ger inte utrymme åt.val. Att "låta sig uppslukas av den" antyder ett val och utesluter den ångest som inte tar hänsyn till om de personer som drabbas väljer att kämpa emot. - uppslukningen sker i alla fall. Att säga att det handlar om ett val, då har du bedömt andras ångest utifrån din egen..

    2008-03-03 | 17:20:27
  • Elinleticia säger:

    Hosanna: Jo, jag har märkt det tyvärr. Det är så dumt ibland med bloggar, men kan verkligen leva sig in i någons liv och bry sig skitmycket. Det har jag gjort med Marielle och blev rätt ledsen över att bli ifrågasatt av henne och gänget som hänger på hennes blogg. Och jag lägger ner. Definitivt. Bättre att ha omsorg om dem som kan ta emot värme, än kämpa i motvind.

    Mana: Du har så rätt! Jag önskar att folk ville använda andra ord för att beskriva oro, ledsenhet och andra saker. Ångest för mig är ett tillstånd då jag inte är kontaktbar. Jag kan inte äta, inte gå upp och gå på toaletten, inte sova, inte existera. Jag finns bakom ögonen. Hela jag är medveten om vad som händer - men jag är helt paralyserad och kan inte göra ett jävla skit. Sådan ångest kan man inte hantera på något annat sätt än att medicinera bort eller skära bort.

    Anders: läs ovanstående. Jag vet självklart inte hur andras ångest ser ut. Men när folk i allmänhet uttrycker ångest så är det "stark oro" som de pratar om. För mig innebär det att man mår fruktansvärt dåligt, men man kan hantera den genom olika sätt (väldigt många gör det destruktivt genom att dricka, ha sex med någon dom inte älskar eller skjuta folk ifrån sig). Stark oro är oerhört jobbigt, men ångest är något annat. Om man har haft det vet man skillnaden. Men stor kram och tack för omtanke!

    Psykbryt: Jag älskar din blogg och visade F alla tablettaskarna och vi skrattade. Tack för att du bryr dig och för att du skriver. När det ofrånkomliga stiger och inga livbojar är i sikte kan en enda människas värme skänka lite tröst. Och efteråt...när det värsta lättat - då fylls jag av oerhörd tacksamhet.

    Prällan: Min Gud är i dig och alla andra. I varje människa som bryr sig om. Tack för att du får mig att känna det!

    Freddi: Du har sett ångesten. Monstret. Det är omöjligt för någon som inte sett det att förstå. Tyvärr tror jag det är så. Jag försöker med ord beskriva något som tömmer mig på förklaringar. Ångest är inget man kan välja att "uppslukas" av eller stiga ur. Inte sådan ångest iallafall. Då är man allt för liten.

    2008-03-03 | 19:18:53
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • Konstanze säger:

    Att du vill bli av med monstret är tills tor hjälp- Med viljan kommer man framåt om så med små steg i början.

    2008-03-03 | 21:02:06
    Bloggadress: http://kulturnorden.blogg.se

Kommentera inlägget här: