Smuleliten

26 maj 2008 - Besvikelse

Kategori: Secondhandbarn

image1348För ett år sedan kritiserades jag av en vän som jag höll mycket av. Det var mitt språk som var vulgärt, det var min vilja att blotta mitt privatliv som störde och annat också. Det ledde till en brytning. Det gjorde mig oerhört ledsen. Sen dess har vi trevat oss tillbaka till varandra. Och nu har exakt samma sak skett igen. Jag har taggarna utåt för jag orkar inte bli känslomässigt berörd och ta till mig kritiken som jag tycker är orättvis. Kritiken handlar om mitt sätt att skriva. Det är inte kultiverat nog. Ifrågasättandet får mig av naturliga skäl att ifrågasätta hela min person. Hur ska jag vara för att passa in? För att bli omtyckt?

Svaret är teoretiskt enkelt men svårare att acceptera praktiskt. Jag måste vara jag. Jag måste vara den jag är och tycker om, även om jag blir ensam om att tycka om mig själv. Jag är inte särskilt kultiverad. Jag ser mig själv som intellektuell för att jag ständigt läser. Jag är en människa som alltid utvecklas och är på väg mot något nytt. Men vissa saker är bestående i mig. Det är dom där sakerna som fick min mamma att varna mig innan middagar "säg nu inget dumt" och mina bekanta att höja på ögonbrynen över att jag lyckades få in både Hitler, vithajar och förintelsen i en och samma konversation. Jag känner mig ofta bindgalen. Jag vet att jag inte är som andra. Och i viss mån har jag accepterat det.

Min humor har inte förändrats mycket sedan jag var fem år. Då satt jag framför mormor & morfars tv och skrattade så jag ramlade av soffan när Benny Hill sändes på tv. Jag skrattar fortfarande åt Benny Hill. Jag gillar absurda komedier och gapflabbar åt "Helt hysteriskt", "Scrubs", Eddie Izzard, Terry Pratchett och "Dude where is my car". Det finns inget jag älskar så mycket som att skratta. När jag vill inviga någon i min speciella värld lånar jag ut en Pratchett och sätter på Izzard. Lycklig är den som lycklig gör. Jag älskar författare som blandar det absurda med det vardagliga. Författare som skiter ut roliga ord som Robban Broberg eller Sture Dahlström. Jag älskar i stort sett komik, det drastiska och jag är en sann anal-fabet. I den meningen har T rätt. Men min humor och mitt språk säger egentligen inget om mina värderingar.

Jag har ett starkt rättspatos. Jag vet vad som är rätt och fel, men jag tror mig själv inte alltid veta vägen dit. Vad som är rätt för dig, kan vara fel för någon annan. Jag tror att alla har sin väg att gå för att nå fulländning. I den mening tror jag på att Gud är meningsfullheten - att nå fram. Men vägen dit är din egen och ingen kan egentligen säga om den är bra eller dålig. Så länge du inte skadar någon annan. Och däri ligger ett av de starkaste argumenten till varför jag har rätt att tro på mig själv och vara stolt över det jag skriver.

Bloggen är ocensuerad. Till mamma och pappas stora förtvivlan och andras irritation. Det betyder att man inte behöver läsa den om man inte önskar. I viss omsträckning förlorar jag läsare på detta. En läsare som faller för min modemani kommer hit någon dag senare och får läsa om självskadebeteende. En historiker som vill läsa om förintelsen hittar ivriga rekommendationer för någon konstnär som tillverkar antika datorer. På min blogg finns den samlade JAG. Inget är censuerat eller tillrättalagt för att ge ett speciellt intryck av att jag är smart, bimbo, depressiv...etc etc....allt är bara en gegga av Elinleticia.

Jag har 100 läsare varje dag som troligen uppskattar det dom läser (positivt eller negativt). Det är okej. Och nu har jag skrivit av mig och ska gå till hotmail för att se vad T har skrivit till mig i sista vändan. Magen värker och klumpen i halsen är stor som en grapefrukt. Jag har bilder på Lemurbosse som ska kurera mig om det han skriver gör allt för ont. Och gör han det - då kanske det är bäst att ge upp den här relationen..

Kommentarer

  • prÄllan säger:

    Hejja!
    Om folk inte vill läsa din (eller min eller nån annans blogg) finns ett litet trevligt kryss i högra hörnet.

    Fortsätt skriva precis som du gör! Det är det som förgyller och engagerar.

    Love!
    /Ällan

    2008-05-26 | 18:37:39
    Bloggadress: http://prellan.blogspot.com
  • h. säger:

    Meh, det är ju det som gör din blogg bra, den är varierad och den är ärlig. Och modig. Punkt.

    2008-05-26 | 19:12:12
  • Malle säger:

    Inte kultiverad nog? jämfört med? Vad mäter man det med? *funderar*.........känns väldigt trångsynt att mäta hela en människas person enligt kultiveringskvot......vad är ens inre då? För att vara kultiverad går ju faktiskt att fejka ganska långt.........men har inte ett skit med ens inre att göra då. *flummar*
    Nä..........jag gillar inte att du blir ledsen....om ett förhållande gör för ont skall man nog göra slut. Kram

    2008-05-26 | 19:23:46
    Bloggadress: http://metallmalin.blogg.se
  • Freddi säger:

    Jag håller inte med T i dennes ståndpunkter om ett korrekt språk.
    En av de saker som fastnade när jag läste språkvetenskap i början på 90-talet var hur språk utvecklas: det gör det.
    Hela tiden.
    Vissa förändringar sker genom vardagliga anpassningar, andra när uttryck myntas av ordgraverare. Ett klassiskt exempel är när den hollandfödde Cornelis började använda ordet "medborgare" på ett nytt sätt. (han gjorde ett uppenbart borgerligt uttryck till en titel för gemene man). Sedan dess har ordet fått en annan betydelse.

    Det finns dock en skillnad mellan språkligt nydanande och dåligt språkbruk. Det senare utföres av en fjärdeklassare som inte riktigt fått ordning på orden. Det första utföres någon som vet hur man skriver korrekt, men skiter i det för det är så aprunkigt stelt och tråkigt.
    De människorna danar framtidens språk. De myntar idag orden som om 20 år hamnar i SAOB. Inte alla deras ord dock. Men de behöver leka, experimentera och testa.
    Och ve den bakåtstråvande konservatist som försöker kontrollera en naturkraft i arbete.
    Det är en synd.

    2008-05-26 | 19:38:10
  • kirsi säger:

    äh va som du är, det är därför jag läser din blogg..!!

    2008-05-26 | 21:06:06
    Bloggadress: http://www.kirsi.blogg.se
  • Martin Månsson säger:

    Skit i denna kritik, det är en otrolig styrka du visar med dina självutlämnande inlägg. Språket? Du skriver som du vill, det är din sida. Många konstnärer leker med ord, vissa oerhört framgångsrikt, betänk att The Beatles och framförallt John Lennon skrev texter om vad som helst. Lite av den stora kunskapen jag en gång hade om Beatles har naggats i kanten men jag vet att han skrev en låt pö om pö, ett ord då, ett par till senare och det blev en hit. Openminded är ett nyckelord.

    Stå på dig!

    Martin

    2008-05-26 | 21:14:00
    Bloggadress: http://www.omforintelsen.se
  • Åsna säger:

    De första gångerna jag kom hit blev jag inte riktigt klok på dig. Det kändes rörigt med alla olika sorters inlägg, men jag tittade ändå in ibland. Sen vande jag mig och började uppskatta "rörigheten", och nu är jag visst lite beroende av din blogg. Oops.

    2008-05-27 | 10:03:36
    Bloggadress: http://kattarsis.blogg.se
  • Mia säger:

    Det är första gången jag besöker din blogg, genom jennyk.blogg.se och det är en blogg jag kommer att följa i fortsättning för jag känner mycket igen mig i dig. Framförallt sättet att konversera, jag är även väldigt öppen person med starka åsikter och vet att jag har ovänner men jag har valt att förtränga dom, låtsas att världen är rosa genom min nördiga glasögon, låtsas om att alla älskar alla. Då kan jag funka som människa. annars funkar det inte för mig. Men du, fortsätt skriva precis som du har gjort, även om det är till vissas förtret. Skit i dom.

    Go, go tjejen // Tjejen som tittar genom rosa glasögon

    2008-05-27 | 16:19:06
  • konstanze säger:

    Ditt språk är ditt språk. T känner dig och vet hur du uttrycker dig. Ochhur du väljer att uttrycka dig är faktiskt helt upp till dig,det är din blogg. de som läser din blogg får anpassa sig efter det: Skriver man för andra tidninagr å sådant är det skribeneten som får följa mallarna inom tidningens ramar, men i din blogg är det du spm sätter mallarna

    2008-05-27 | 19:23:39
  • Psyk säger:

    Tack för din ärlighet, Elin. Jag förstår inte vad andra personer i din närhet retar sig på med din blogg. Att du är ärlig är bara jättefint, och något personangrepp eller något som på något sätt nedvärderar andra människor har jag aldrig sett här.

    Åsikter är åsikter..åsikterna har vi...och det har alla människor. Att ha åsikter gör oss till individer. Tråkigt att din vän reagerar så, tycker jag.
    Kram!

    2008-05-28 | 11:44:10
    Bloggadress: http://psykbrytet.blogg.se
  • Anonym säger:

    Prällan:
    Precis, det är lite självdestruktivt att gå till någons blogg bara för att skälla och störa sig på bloggaren.
    h: Jag vet inte hur många gånger jag hört "om man ger sig in i leken"...blogga är ju offentligt, men folk verkar ha problem att skilja på bloggande och vanligt skrivande. Jag skriver inte på samma sätt i uppsatser som på bloggen. Du ska ha stort tack som stöttar så varmt!

    Malle: Man mäter med Kertéz och andra kultiverade författare. Men dom skriver för levebrödet och jag har aldrig antytt att jag räknar mig själv som en författare. I alla omständigheter anpassar jag mitt skrivande efter situationer. Men bloggen är ju som en dagbok - vem sitter egentligen och rättar sin egen dagbok? Då har man ett stort behov av att visa upp en tillrättalagd bild av sig själv tycker jag! Det är konstigt att man skriver "bättre" när man mår sämre. Man formulerar sig mer genomtänkt. Men de där inläggen med svordomar och anal-igheter har sin plats de också. Alla har vi anus :)

    Freddi: Du har rätt! Och Picasso kunde teckna klassiskt, han valde att inte göra det. Nu vet jag att mitt språk tillhör "pöbelns" - men hey - jag överlever det!

    Kirsi : :)

    Martin: Tack vare att ni på omförintelsen uppmärksammade det jag skrev har jag faktiskt fått ett bättre självförtroende. Även om jag försökte vara diplomatisk i mailandet med T, så lät jag honom aldrig sänka mig. Det är skönt när folk tror på en!!

    Åsna: Jag tror jag ger exakt det intrycket i verkligheten också. Folk som är vana vid konformitet stör sig på mig. De vill ha en söt rar liten tjej som inte gör väsen av sig. Eller så vill dom ha den intellektuella boknörden som plöjer en bok dagligen. Eller så vill dom ha en ytlig bimbo. Men de vill absolut inte ha allting samtidigt. Men det är jag. Utom ytlig bimbo kanske *ler*...jag var tvungen att hitta något som kontrasterade. Men jag tycker verkligen inte att det är fel att tycka om yta så länge man lägger vikt vid det andra OCKSÅ. Din beskrivning av hur du fastnade för min blogg fick mig att känna mig trygg i den jag är.

    Mia: Trots att jag var sjuk så jag inte kunde vara med på bloggrundan tycks jag få ta del av godiset i efterhand. Dig till exempel! :)...jag är jätteglad över att du hittat hit och att du skrev en rad.

    Konstanze: Så är det ju.

    Psyk: Tack själv. Vi och våra likar har på något sätt hittat en oas här i cybern - där det är okej att vara kantstött. Det tycker jag är skönt.

    Tyvärr är T och jag inte längre vänner. Det är bäst så ta me fan. För han verkade ha ruvat på det här tjafset i ett år. Han tog vid där han slutade förra gången. Jag tycker det är synd för egentligen så har jag stor respekt för honom och hans skrivande. Dock inte tillräckligt mycket respekt för att låta mig själv bli sänkt och nedvärderad. Och ni läsare ska ha tack för att ni stöttar mig! Det betyder massor.

    2008-05-28 | 18:47:14

Kommentera inlägget här: