Smuleliten

3 maj 2008 - Dag i det gröna

Kategori: Secondhandbarn

image1227Idag träffade vi Jönssons och gick igenom mat inför bröllopet. De måste vara de snällaste människorna i hela världen. Som bröllopsgåva av Mille får vi maten och av Jönssons drickan. Milles familj gör för mig och Freddi det som våra familjer borde gjort. Jag är Jönssons evigt tacksamma för det. Tack vare dom har jag fått känna på vad det innebär att faktiskt ingå i en familj - på gott och ont. Ibland när folk som inte känner oss får reda på att jag står så nära mitt ex och hans familj, höjer de på ögonbrynen. Och det kan man kanske göra, för det är verkligen inget självklart. Men det är en välsignelse när en familj öppnar armarna och tar emot någon som egentligen inte är deras. När jag och Mille gjorde slut, kändes det som om hela livet var slut - för det innebar för mig att jag stängdes ute från en gemenskap jag trodde jag alltid skulle ha. Idag fyra år senare har jag fått veta att den gemenskapen inte försvinner för att jag och Mille är vänner istället. Den blev snarare starkare av det.

Även om jag fortfarande kan känna en nästan fysisk rädsla för att släppa in folk i mitt liv - och stiga in i andras - så visar Jönssons mig att det finns hopp. Att man känner sig oälskad av sin "riktiga" familj måste inte bestämma vilken syn man ska få på sig själv och sitt värde att höra ihop med andra. Det är jag glad för. Eftersom jag redan visat broderiprojekt no5 för Lill & Rolf, kan jag berätta om det nu (och visa bild imorgon). Jag har nämligen broderat deras bröllopsbild under någon månads tid. Det är ett stort arbete som tagit upp till 20 timmar! Jag har nog aldrig varit så nöjd med något jag sytt tidigare. Broderiet kommer ingå i ett större på bröllopsdagen, men efter dess kommer de få bilden inramad. Det känns bra. Jag ville på något vis förklara vad dom betyder för mig.

Kärlek betyder inte med nödvändighet att livet blir enklare. Och äktenskap innebär att man förbinder sig att kämpa tillsammans i motgångar. Man behöver inte gifta sig för att ta del av de positiva sidorna av att leva tillsammans. Men för mig är äktenskapet en slags symbol för vad det innebär att ta ansvar för någon annan och inte släppa taget för att man möter hinder. Mormor & morfar och Lill & Rolf är sinnebilder för den äkta kärlek som jag önskar att jag och Freddi kan uppfylla. Och nu kan bröllopet inte komma fort nog!

På första bilden: brudparet och Johans lite ovilliga katt Jim
På andra bilden (en av de bästa jag tagit på en katt!): återigen Jim och hans fördömt vackra ögon!

Kommentarer

  • mana säger:

    jag älskar att se bilder på er två tillsammans. ni är så fina ihop!

    2008-05-03 | 22:35:34
    Bloggadress: http://enhaxastankar.blogg.se

Kommentera inlägget här: