Smuleliten

10 november 2008 - Gamla omdömen

Kategori: Film och media

SKRÄCK/MUSIKAL
Det var julafton när jag hörde att Burton skulle göra en ny film tillsammans med Depp och Bonham Carter. Och de gjorde stort nummer av samarbetet. Sweeny Todd är som en gotisk Moulin Rouge - utan bra musik, utan god dramaturgi och utan karismatiska skådespelare. Depp sitter och sjunger för sin kniv medan Bonham Carter ålar sig fram över golvet. Musiken är verkligen medioker. Tänk Phantomen på stora Operan - med bara Christine och greven. Ungefär. Jag såg 20 minuter av filmen innan jag lät dvd-spelaren spotta ut misstaget. Den får ett ingenting i betyg. Snacka om överskattad film!

OSANNOLIKA SKRÄCKKOMEDIER
Sexiga tjejer, våldsamma zombies, ett amputerat ben som blir livsfarligt och annat smått och gott. Tarantino och Rodrigueze är osannolika regissörer som skapar filmer som bara borde fungera i tanken. Och ändå! Briljant, roligt och snyggt. Detta är den andra filmen i serien Grindhouse med "Death Proof" som startpunkt. Oslagbart rolig!


Kommentarer

  • carra säger:

    Jag blev också grymt besviken på Sweeney Todd och orkade inte se just mycket längre än vad du gjorde. Egentligen är jag inget fan av "musikfilmer" (undantag Moulin Rouge, som är fantastisk) men kombon Depp/Burton brukar vara en given hit. Så inte denna gång. Ja, ja. Även solen har fläckar. :)

    Kram,

    Carra

    2008-11-11 | 11:55:13
    Bloggadress: http://kreativitetsfnatt.blogspot.com
  • Malle säger:

    Ja-aa Sweeny Todd var en av de värsta skitfilmerna jag har sett, en sån kalkon! Tycte iofs inte om Planet Terror heller men det e en helt annan historia, den hade jag inga förväntningar på alls ;)

    2008-11-11 | 20:07:42
    Bloggadress: http://metallmalin.blogg.se/
  • elinleticia säger:

    Carra: Solen får ju ha fläckar ibland - men när det blivit så upphausat så blir man besviken! Det är väl typ som "Den engelska patienten" som är en av mina hatobjekt - mycket väsen för två timmars kräkreflexer. Musikalfilmer kan vara jättetråkiga. Vissa har det i blodet, Freddi är galen i musikaler. Själv faller jag IBLAND. Som med "Hairspray" som är det mysigaste jag någonsin sett!



    Malle: Skönt vi är fler om det. Planet terror är ju inte en självklar hit. Folk är olika. Gillar man zombies och halvnakna tjejer så är Grindhouse-tvintetten fenomenal. Jag gillar båda!

    2008-11-12 | 20:55:02
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Malle säger:

    jag älskar Zombies men detta var för ruttet ;) det får vara i form av 28 dagar senare eller Resident Evil...där e det bra Zombies! :))

    2008-11-13 | 12:42:14
  • elinleticia säger:

    Malle: Det skulle kunna bli en hel kategori - zombifilmer bra och dåliga! Den bästa zombiefilmen någonsin är Night of the living dead (den nya versionen) - och den roligaste "Shaun of the living dead". Den senare är bland det roligaste jag sett!

    2008-11-13 | 15:23:53
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här: