Smuleliten

27 november 2008 - Funderingar kring "köpstopp"

Kategori: Poetik

På sistone dyker "köpstopp" upp i var och varannan blogg. I mitt tycke är idéen strålande om man har ett vettigt motiv.
Så länge köpstoppet handlar om att detoxa sina utgifter - få koll på vad man lägger pengar på och möjligen omprioritera sitt köpande - så låter det bra. Men upplevelsen jag får är viss prestigekänsla. Den som håller igen mest, vinner. När det sker upplever jag att idéen slagit över till en slags extrem motsats till shoppinghysteri. Balans är grejen.

Men jag har också funderat på shopping-stopp, men insett att det är ett nöje som jag inte vill avstå ifrån. Lika lite som jag vill avstå från böcker, film och allt annat som ger glädje i livet. För tio tolv år sedan var min shopping rätt ofokuserad. Jag köpte allt - för att allt någon gång potentiellt borde komma till användning. Det gjorde de inte. Sen hittade jag Noa Noa - och där såg jag för första gången vad jag ville utstråla. Först för några år sedan började jag tradera. Jag hade lägenheten full med prylar som jag inte brydde mig särskilt mycket om. Så jag började byta upp mig. En föreställning om den perfekta gröna jackan uppdaterades i takt med att jag köpte in - provade - tröttnade - och sålde ut plaggen igen.

Idag har jag noll tolerans i min garderob. Kläderna måste vara:
1. Efterlängtade (det är sällan jag kan göra dyra inpulsköp - jag väntar tills jag hittar plagget second hand - och då köper jag det. )
2. Se vackra ut - men framför allt måste de se vackra ut på MIG. Oavsett hur snygg en jacka är - är det inte förrän jag har provat den och ser hur jag ser ut - som jag vet.
3. Plagget måste vara i rätt storlek. Och rätt storlek är inte den storlek som jag önskar att jag hade, utan den jag faktiskt har. Det är förbannat lockande att köpa in lite för små plagg med förhoppningen att plagget ska motivera ett sundare liv. Nej, för mig känns det bara destruktivt och vanebildande - och jag tror att vi alla har ett sånt plagg i garderoben. KASTA UT DEM! Om du går ner i vikt kommer du ändå vilja göra nyinköp....
4. Kläderna ska ha en historia. Din historia, eller andras. Om du kikar in hos mig en sväng så kommer jag ge dig en sightseeing i min garderob. "Monumentet till vänster är inköpt efter en ovanligt lycklig eftermiddag då jag hittade den till halva halva priset och modellen är samma som ...blabla.bla..." - du vill nog inte komma hem till mig.

Nå, kan utförsäljning av lika mycket som man köper in - motivera en slags "neutralitet" i köpstopps anda?

De viktigaste argumenten för köpstopp är att lära sig vad som är viktigt för dig, för att må bra. Vad är onödigt. Men utan kommersen stoppar vårt samhälle. Det är uppbyggt på att vi spenderar pengar på produkter som företag gör med anställda som får lön så de kan köpa prylar. Det går helt enkelt inte att komma ifrån. Men vad är det för saker vi ska köpa? Vi måste tänka på många olika faktorer

MILJÖASPEKTER (ju längre transport destå mer avgaser och skit som sabbar vår jord),

ETISKA ASPEKTER småföretagare utkonkurreras av storföretagare som flyttar runt som gräshoppsvärmar, utnyttjar billig arbetskraft - för att sen överge dem när de använts färdigt - eller facket höjer rösterna. Ju större företag destå billigare varor - och det är självklart positivt för din plånbok - MEN de där pengarna som företagen tjänar hamnar ytterst sällan hos de arbetare som slitit för att göra varorna. Och ju mer monopol storföretagen får - destå mer makt får de och etik är knappast ett ord som används bland stor bossarna. Så vad göra? Faktum är att det är mest etiskt att köpa dyrare kläder och annat från små företagare. Plaggen blir dyrare men å andra sidan stärker du småföretagarna så att de kan sänka priserna - vidare är det kvalitet framför kvantitet och du behöver (i stort sett) inte oroa dig lika mycket för att företaget kan utnyttja barnarbetare.

SECONDHAND är ett utmärkt alternativ att skänka dina kläder till istället för att slänga dem. Och att köpa secondhand skonar både vår jord och skänker tillbaka pengar till länder som har det svårare än oss. Erikshjälpen, Röda korsetsbutiker med flera gör en aktiv insats. Det gör du också om du handlar där!

Mitt hyckleri i frågan ligger i att jag gärna köper secondhand från andra länder. Transporten av dessa prylar sker med flyg mestadels - alltså är jag delaktig i miljöförstöringen. Jag skulle vilja hitta något magasin eller hemsida som tipsar om de absolut bästa sätten att spara på naturen, också om man vill köpa utomlands. 

 Ja, herregud, det här inlägget kom ju inte alls att handla så mycket om köpstopp. Men lite? Vad tycker ni? Speciellt så här inför jul och allting?

Kommentarer

  • Camilla säger:

    Jag tycker om att fynda. Köper tyvärr för mycket men det blir eventuellt en flyttning nu i vår så DÅ ska jag rensa bort allt som jag inte använder eller har användning för! Ska bli skönt tycker jag!

    Jag får önska dig en trevlig helg medan jag idag ska sitta och fundera över kyrkosyn, människosyn och bibelsyn.

    Kram

    2008-11-28 | 06:50:01
    Bloggadress: http://rainred.blogg.se/

Kommentera inlägget här: