Smuleliten

6 november 2008 - Bra skräckfilmer

Kategori: Film och media

Osannolikt bra skräckfilm med Thomas Jane som också var med i "Dreamcatcher" där underbara Damian Lewis gör en paradroll. The Mist torde vara den otäckaste film jag någonsin sett. Det skrämmande ligger inte bara i de varelser som attackerar människorna i köpcentret - utan i människans natur - vad som sker med instängda människor som står inför döden och lätt hemfaller till djuriska instinkter. Det var en otroligt snygg film som trots monster var uppbyggd på ett genialiskt sätt. Dramaturgi mästerlig och skådespelarinsatserna mycket trovärdiga. Från början till slut fanns en nerv - som sällan finns i skräckfilmer.

SKRÄCKFILM

 (absoluta toppbetyget)


SKRÄCKFILM
Det är fest, plötsligt skakar ett jordskalv New York. Det måste vara en ny terroristattack. Vi följer ett sällskap ungdomar med skakig handkamera genom en sargad stad där allt handlar om överlevnad.
Cloverfield har en handling som ingen egentligen borde komma undan med. Monster, ungdomar och handkamera? Samtidigt är det en av de bästa skräckfilmer som jag sett! Jag satt som på nålar från början till slut. Det är inte monstren i sig som är läskiga utan hur snabbt civilisationen kracklerar. Filmen är en riktig höjdare och får högsta betyg i skräckgenren.

Kommentarer

  • Ceriadwen säger:

    Ja det är kanske sällan man ser en skräckfilm som berör nu för tiden. För ett tag sedan såg jag en film som gjorde mig fruktansvärt rädd -- och imponerad. "Vacancy" var inte en vanlig skräck- på- hotellet- film. Jag satt med hjärtklappning (!) ungefär halva filmen, från klimax av uppbyggnadet till slutet. Det skulle vara kul att se om andra blev lika rädda som jag, så snälla se den! :D

    2008-11-07 | 06:20:27
    Bloggadress: http://ceriadwen.blogg.se/
  • Ulrika säger:

    Ja filmen har jag sett men jag tycker bättre om boken. :) Läs den också!

    2008-11-07 | 17:53:45
    Bloggadress: http://familjengranstrom.blogspot.com/
  • elinleticia säger:

    Ceriadwen: Ska definitivt kolla upp filmen!



    Ulrika: Jag tror jag har läst en novell av King som handlade om dimma, men den var så himla kort. Är det samma?

    2008-11-07 | 19:03:33
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Konstanze säger:

    Jag tror att filmen du beskriver ovan är baserad på Stephan Kings novell.

    2008-11-08 | 09:02:38
    Bloggadress: http://kulturnorden.blogg.se/
  • Ingela säger:

    Nä, den vågar jag inte se. Eg har jag en förkärlek till såna skräckisar, men jag är en fegis! Jag vågar inte se överraskningsmomentet, men är för nyfiken för att låta bli. Ett öga kikar fram bakom kudden. Är jag ensam hemma skulle jag aldrig våga se. Vågade knappt se Arkiv X. Sen dröjer sig känslan kvar.. usch... men eg är jag jättenyfiken på att se dem som alla pratar om... =/

    2008-11-08 | 20:27:54
    Bloggadress: http://ingells.blogg.se/

Kommentera inlägget här: