Smuleliten

12 september 2008 - Clintan?

Kategori: Lettura

För ett år sedan erbjöd Expressen sina läsare en klassisk bok billigt varje vecka. Nu erbjuds en Clintan-film istället. Ärligt talat är det rätt sorgligt. Från Dostojevskij till Clintan liksom? Hur tänker man där? Dessutom förstod jag inte varför de överhuvudtaget slutade med klassikerserien. Man kan aldrig ha för många klassiker i bokhyllan! Så nu har jag gjort en egen lista med klassiker som borde räcka i tio veckor. De som inte var med - men borde varit det! På bild - C.S Lewis (vars serie om Narnia är mest känd - men som skrivit den alldeles utmärkta "Anteckningar under dagar av sorg")

1. Barabbas av Pär Lagerkvist
2. Peter Pan in Kensington Gardens J. Barrie
3. Och månen har gått ner av J. Steinbeck
4. Fallet av A. Camus
5. Doktor Jekyll och Mister Hyde av Stevenson
6. På igenvuxna stigar av Hamsun
7. En dag fylld av glädje av I.B Singer
8. En otäck historia av Dostojevskij
9. På västfronten intet nytt av Remarque
10. Näsan av Gogol

Kommentarer

  • Konstanze säger:

    Det som är synd tycker jag är att Clintans filmer där han är regissör i stället inte är med. De är mkt bättre än de otala hårdkokta filmerna han gjort. Men du har förbannat rätt i att klassiker kan man inte ha för få av. Några pjäs klassiker skulle vart med också

    2008-09-12 | 17:21:35
    Bloggadress: http://kulturnorden.blogg.se/
  • elinleticia säger:

    Jag tycker inte dom är så bra. Det skulle vara "Midnatt i godhetens och ondskans trädgård" isåfall, men annars har han tendens att bli blödig. Jag vet inte om jag håller med om att det skulle varit några pjäser på listan. Inte en tio lista iallafall. Det skulle väl vara "Den skalliga damen" eller någon av Molieres isåfall, men ...nja. Däremot borde Job ges ut i novellform.

    2008-09-12 | 21:29:44
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • E säger:

    Visar tänderna och morrar åt alla som inte ser storheten med spagettiwesternfilmerna.

    2008-09-13 | 15:03:11
  • Konstanze säger:

    Jodå. Det finns amssor av klassiker bland pjäser som kunde ha varit med. En ur varje epok skulle kunna ha varit med. Då skulle både Den skalliga primadonnan av Ionesco och Romeo Och Juliette kunnat delas ut till folket.



    Sen tycker jag det är roligt att Clintan har gått och blivit blödig på gamla dar. Från stenhård cowboy till en regissör med blödande hjärta...det är utveckling det.

    2008-09-13 | 18:52:49
    Bloggadress: http://kulturnorden.blogg.se/
  • elinleticia säger:

    Konstanze: Uppenbarligen har du inte hört "I talk to the trees"...utveckling? Naaa



    Romeo och Julia tycker jag inte är någon av de bästa Shakespeare, och Den skalliga primadonnan - kanske, men inte på tio listan.

    2008-09-13 | 21:30:10
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Konstanze säger:

    Näe det har jag inte. Förklara.

    2008-09-14 | 18:25:57
  • Konstanze säger:

    Jag blev nyfiken, vilken pjäs anser du vara bäst av Shakespeares samlade verk då?

    2008-09-14 | 18:31:36

Kommentera inlägget här: