Smuleliten

3 september 2008 - Betraktelse över självmord

Kategori: Poetik

Förr i tiden ansågs självmord vara den mest oförlåtliga synden. Att ta livet av sig var ett öppet gap av hån mot skaparen. En självmördare var fördömd och fick inte begravas på helig mark. Jag vet inte hur det är idag, hur kyrkan ser på självmordet. För mig är självmordet slutet på smärta ingen riktigt kan föreställa sig. Ingen människa kan hamna med ett rakblad i handen utan att ha lidit. Det finns inget värre straff än att inte vilja leva. Ingen människa står Gud så nära, som den som beslutat att ta sitt liv. För i det ögonblicket existerar inget förflutet, bara ett nu, mellan människa och skapare. Somliga människor slår sig blodiga mot livet och hatar sin nästa, men mest av allt sig själva. Dom skär sig, svälter, knullar, gråter och äter för att straffa sig själva. Och Gud låter dom hållas.

Jag vill tro att dom som inte kan, eller inte vågar, är de som Gud av någon anledning, vill ha kvar på jorden. De har en uppgift och dom har inte uppfyllt den än, livet är fortfarande till för dom. Men de som väljer att dö, tror jag Gud ger tillåtelse. För Gud är alltid i människan och ibland gör det för ont i en förälder att bara se på.
Det är då han säger.
Du får.

bild: Jan Saudek

Kommentarer

  • Fire säger:

    Jag tror absolut att för en självmordsbenägen finns inte samma tänk om det förflutna som för andra. Men gud-prylen... Jag är otroligt fascinerad över människor som tror på Gud dock, hur kommer det sig att man gör det i vuxen ålder? Kan du inte skriva ett inlägg om det? Jag ironiserar inte, jag är uppenriktigt nyfiken för jag kan bara inte förstå det. Kram på dig! (Fin du var i dina myskläder!)

    2008-09-03 | 21:46:03
    Bloggadress: http://firekick.blogg.se/
  • Elinleticia säger:

    Fire: Tror du på kärleken? Gud är kärlek för mig. Och kärlek finns. Men jag tror inte på att bibeln skrivits av Gud. Jag tror att traditionerna kring kyrkan har präglats och formats av människan. Och jag tror att Gud kan gestalta sig i nästan vilken form som helst. Gud stänger ett fönster och öppnar en dörr.

    2008-09-03 | 21:56:39
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Elinleticia säger:

    Tack för komplimangen om mina myskläder förresten :) och du, kan jag inte få lösen till din blogg för jag saknar att läsa den. Emaila till [email protected]

    2008-09-03 | 22:16:06
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Ceriadwen säger:

    "Det finns inget värre straff än att inte vilja leva. Ingen människa står Gud så nära, som den som beslutat att ta sitt liv. För i det ögonblicket existerar inget förflutet, bara ett nu, mellan människa och skapare."



    Åh, det är så mitt i prick. Vilket otroligt starkt inlägg! Det berörde mig mycket.

    2008-09-04 | 06:46:49
    Bloggadress: http://ceriadwen.blogg.se/
  • Elinleticia säger:

    Ceriadwen: Tack, det betyder massor!

    2008-09-04 | 12:02:25
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här: