Smuleliten

16 april 2009 - Allergisjuka

Kategori: Vardagligheter

Vi hade telefontid med min alldeles egna "Dr Cox" idag. Tog upp viktökningen och att jag varit sjuk så länge med feber i perioder. Han tyckte det lät som allergi, men mycket kraftig sådan. Nya mediciner och träff den 28 april härnäst. Jag är helt utslagen idag och skippade min föreläsning i judisk mystik. Har läst ut "introduktion till Kabbala" hemma istället så jag bör vara med på noterna vid nästa föreläsning (då jag dessutom har tolk!). Tillbringar nog resten av dagen i sängen med alla böcker. Varvar dem timvis. Mest facinerande för tillfället är "Kung Leopolds vålnad" som handlar om den högst ohumanitära utsugningen av Kongo under 1900-talets början. Jag tänkte ta en svängdom med Sven Lindqvist för att friska upp minnet ytterligare, men ämnet facinerar mig, eftersom det bevisar att den judiska förintelsen, nazisternas mördande av "underlägsna" raser, faktiskt inte kom som en blixt från blå himmel. Alla tecken, hela härskarföreställningen fanns redan och togs i bruk på ett sätt som egentligen bara var nytt, rent tekniskt.

Jag bör hinna klart "Stress och utmattningsproblem" också om jag har tur. Det är det mest uttömmande verk om kognitiv beteende terapi som jag hitills läst. Jag ser inte riktigt hur jag ska få ihop en fullständig recension på boken - men ska göra mitt bästa. Imorgon ska vi gå på bio och se "The boat that rocked" - där i praktiken, alla mina favoritskådisar är med. Lycka!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: