Smuleliten

16 april 2009 - Sökande efter det förflutna

Kategori: Secondhandbarn

Allting började när en kollega på Erikshjälpen erbjöd sig att återöversätta mina adoptionspapper. De var bara delvis översatta och jag ville ha all information. Min kollega som är spanska reagerade starkt på att översättningen jag hade inte var korrekt. Det fanns partier med ord som översatts så slarvigt att det gränsade till omtolkning. Vad som kom fram genom en grundligare översättning av pappren, var en gripande historia. Min mamma var nitton när hon fick mig och det tog ett par månader innan hon bestämde sig för att hon inte kunde behålla mig. Jag var ett älskat barn.

Vi kom inte så mycket längre. Dels för att jag inte vågade, men också för att livet kom emellan. Men Freddi fortsatte utan min vetskap att söka. Igår kom han in med ett outgrundligt uttryck  i ansiktet och laptopen i handen. Han hade fått svar från ordförande i CRAN, det vill säga det barnhem som jag kommer ifrån. Svaret innehöll massor av ny information om mamma som jag inte kände till.

Mamma och pappa studerade när mamma blev med barn. Pappa var ett år yngre. Hon berättade aldrig om graviditeten för honom. Pappren innehöll information om mammas hemort (där hon och hennes mamma och bröder bodde) och hennes födelsedatum och namn. Det var mer än jag någonsin hoppats på! Det fanns till och med information om hur mamma såg ut. Vetefärgad hud, bruna ögon och brunt hår. Inget i pappren indikerar att jag inte får söka upp henne.

Hur jag tar mig vidare nu, det vet jag inte. Men känslan är sällsam.
Någonstans finns det någon som väntar på mig.
bild: Jan Saudek

Kommentarer

  • Jonnas matte säger:

    Vad spännande! Du vet att du har mångas stöd i dina beslut. Kramar

    2009-04-16 | 11:46:36
  • Camilla säger:

    det finns en uttryck i min bok "Guds gröna bok" och det är Svep in dig i Guds kärlek... det kändes precis så när jag läste vad ni hittat om din mamma!

    Kram

    2009-04-16 | 13:37:27
    Bloggadress: http://rainred.blogg.se/
  • Eva P säger:

    Kan du inte låta någon tv-kanal hjälpa dig? Förlåt om jag sårar dig på det här sättet men jag vill hemskt gärna att du ska gå vidare.



    Kärlek till dig, Finaste Elinletica!



    Jag ser fram emot en fortsättning på det här.

    2009-04-16 | 13:40:19
    Bloggadress: http://monkeytoys.com/evasfotodagbok
  • Elinleticia säger:

    Det känns onekligen som en stor kram att hitta spår av det förflutna. Som en stor famn att hitta hem i.



    Eva: Inte för att jag förstår varför ditt förslag skulle såra mig, men jag tycker det är ett bra förslag. Dock vet jag inte riktigt vart vända mig. Finns det något speciellt program om att hitta det förflutna som du känner till?

    Kramar i massor

    2009-04-16 | 13:43:30
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Jonnas matte säger:

    Kolla på TV4, de har ett program som heter Spårlöst. Går nog på tv för tillfället. Vet att TV3 hade för ett par år sedan, men jag tror inte de fortsatte med det. Kramar igen

    2009-04-16 | 13:52:26
  • Anonym säger:

    ochfritid/sparlost" rel="nofollow">http://www.tv4.se/hemochfritid/sparlost

    2009-04-16 | 13:54:22
  • mana bollocks säger:

    jag ryser. fan vad underbart med information!

    2009-04-16 | 14:40:17
    Bloggadress: http://iwokeupdeadtoday.wordpress.com

Kommentera inlägget här: