Smuleliten

1 augusti 2009 - Avd 25, avdelning för analfabetisk personal

Kategori: Vardagligheter

Någon gång under torsdagen insåg vi att helgen kommer att bli ett stort problem. Sedan olyckan i tisdags har jag varit ledig (för att få ett par avslappnande och trevlig dagar med min älskade fru på hästrygg...). Dessa dagar har jag kunnat vara hemma och finnas till hands för Elinleticia som nu befinner sig i ett hjälplöst skick. Detta innebär bland annat att hon får lyftas till toaletten då hon inte kan göra denna förflyttning på något sätt. Efter två dagars kamp fick vi hit en arbetsterapeut som tog med sig rullstol samt specialutrustning till badrummet. Elin kan och får fortfarande inte stötta på något av sina ben så vi testade möjligheten om hon kan förflytta sig från säng till rullstol och sedan från rullstol till toalett. I teorin går det. I praktiken sätter hjärnskakningen stopp. Ansträngningen som krävs gör att Elin närapå svimmar när hon försökt. Samtidigt som hon på det sättet försämrar läkningsprocessen för hjärnan.

På fredagen började min tunga helg med en fredag på 14 timmar och lördag och söndag på 11 timmar vardera. Det var inget alternativ att Elin skulle vara själv alla dessa timmar. Det fanns heller ingen möjlighet för mig att stanna hemma då jag redan hade två sjukdomsfall på jobbet och inte hade någon som kunde hoppa in för mig.
Jag lyckades dock få någon att stanna kvar några timmar på fredag morgon så jag kunde börja ringa runt efter en lösning. Antingen att Elinleticia fick ligga inne över helgen eller att personal kom förbi och hjälpte till. Båda otrevliga alternativ, men nödvändiga.
Efter en del ringande under förmiddagen fick vi veta att en Caremaläkare måste komma förbi och göra en bedömning om behovet av hemvård (vilket kändes vettigast för alla).
Denna bilburne läkare kunde bara beställas via vår husläkare som vi lyckligtvis fick tag på innan han gick hem för dagen vid 12. Han beställde och ringde tillbaka till oss och sa att Carema hade en 4 timmars gräns. De skulle alltså dyka upp senast 16.00. Det lät bra tyckte vi och jag åkte till jobbet.


01.00 på natten, då jag varit hemma i flera timmar - kom så äntligen Caremas läkare. Dessa kunde berätta att de inte har befogenheter att se till att det kommer hit folk och hjälper till.
Vid detta lag är vi båda trötta, arga och ledsna. Elin har under kvällen tvingats ta sig till toa två gånger. Under smärta och med resultat att hon börjat se dubbelt igen - något som annars gick över någon timme efter olyckan. Hon har heller inte kunnat sova då hon väntat deras ankomst hela tiden.
Av de två läkarna som kom var den ene, Dr Lennart Skog, den mest förstående och kompetenta vi stött på under hela denna cirkus. Han tog tag i möjligheten att få Elin inlagd under helgen. Beställde en sjuktransport att hämta på morgonen samt såg till att dövtolk skulle bokas åt Elin. (Det hör till saken att Elin just nu inte får använda CI-apparaten då den delen av skallen där den skall sitta svullnat upp och att magneten kan orsaka problem.)

Jag åker till jobbet på morgonen för att sedan åka vidare med min brukare på ett besök över dagen - två timmars färd från Lund. Men denna dag spenderar jag mycket i telefon och tackar brukare och brukares fru för deras förståelse. Men de sympatiserar med någon som kämpar för att få den vård de har rätt till. För att göra en olidligt lång historia lite kortare sammanfattar jag vad som hänt så här:
1. Sjuktransporten kan inte komma på utsatt tid och kan inte komma före jag måste åka. Nyckel måste hämtas på gömställe.
2. Elinleticia får ligga på akuten i tre timmar.
3. Läkare behandlar henne för kristallyrsel och beordrar henne att sova sittande i två dygn. (Dock får vi senare veta att några tendenser till kristallyrsel inte kunnat påvisas).
4. Elinleticia får smärtstillande med bieffekterna yrsel, illamående och ångest. (När hon kom in uppvisade hon just symtomen  yrsel, illamående och ångest.
5. Hon hamnar på avdelning 25 - neurologisk avdelning.
6. Jag har försökt nå personal för att berätta om dövheten och utsattheten det innebär att inte veta vad som händer. Oron. Så jag ber ödmjukt om att personal ska skriva i block till henne.
7. Personalen skriver inte i block. De berättar för Elin att de inte behöver göra det. Inte har tid till det.
8. Doktorn håller med.
9. Dövtolk kommer och Elin får berättat för sig varför det är en omöjlig ansträngning för personalen att skriva åt henne och hur hon inte ska ha särbehandling. De vill att hon ska läsa på läppar. Trots hjärnskakning med dubbelseende.
10. Jag har ett samtal med läkaren och försöker få honom att förstå att när han säger att "alla patienter ska behandlas lika" så är det just det som INTE sker nu. Alla andra patienter hör och får veta vad som händer med dem. Om personalen skriver åt Elin, först DÅ blir det jämlikt.
11. Läkaren skäller ut Elin för att hon är irriterad och arg, för att hon verkar tro att detta är ett lyxhotell, för att hon verkar tro att personalen ska stå vid hennes säng hela tiden. (Det hör till saken att Elin länge inte ens hade en knapp att trycka på för att få hjälp, utan fick be anhöriga till andra patienter att gå och be en sköterska komma när hon exempelvis behövde gå på toa eller få något att dricka.)
12. I ett avslutande gräl med läkaren får hon veta att hon inte ens ska vara där. Att hon inte är sjuk nog utan borde åka hem. (Detta är samma läkare som några timmar tidigare pratade om kristallyrsel och att hon skulle sova sittande två nätter och inte fick röra huvudet.) Elin skrivs ut utan någon möjlighet att ta sig därifrån. Jag är fortfarande två timmars bilfärd från Lund och den sortens transport hon kom in med får man bara på vägen dit. Hem får man fixa själv. Och taxi går ju bra tycker dom eftersom det står i Elins journal (som densamme läkare upprättat) att Elin kan gå själv med ELLER UTAN hjälpmedel. (Hennes högra fot är fortfarande svårt stukad och hennes högra vadmuskel är fortfarande trasig och hon har fortfarande hjärnskakning med yrsel och illamående.)
13. Efter telefonpåtryckningar beställs en sjukresebil med chaufför som kommer upp och hämtar Elin med rullstol. Det är en bedårande hjälte i skimrande rustning som bär Elin över i rullstol, kör henne hem, går till våra grannar för att hämta nyckel, går in och hämtar rullstol - utan att släppa ut katterna, kör Elin upp och lyfter henne i säng.

Sedan kom jag äntligen hem. I morgon har jag byggt ett arbetspasslapptäcke på jobbet så att jag kan komma hem mellan varven, för sjukvården i Lund har vi just nu inget som helst förtroende för.

Kommentarer

  • Emil säger:

    Detta är bara skrämmande. Det går fint att lex maria anmäla dem, inte för det hjälper er, men så inte någon annan i samma situation drabbas för samma sak.



    tänker på er

    2009-08-02 | 00:31:21
  • Eva P säger:

    Jag hoppas att allt blir bättre redan i dag.



    2009-08-02 | 04:50:09
    Bloggadress: http://trana.blogg.se/
  • Eva P säger:

    Elin: får jag lov att skicka distanshealing till dig? Det är Reikihealing jag utövar. Jag har tappat bort din e-mailadress och skriver därför här. Det räcker att du säger "nej", jag behöver inga förklaringa om du känner att det är något som inte passar dig.

    2009-08-02 | 04:51:33
    Bloggadress: http://monkeytoys.com/evasfotodagbok
  • Malin säger:

    Jag finner inga ord...detta i välfärdens Sverige. Jag säger som min älskade bror; LEX MARIA!!

    2009-08-02 | 05:35:47
  • Hosanna säger:

    Känner så väl igen. Tipsar om http://evasblogg.wordpress.com/ som också utstår en hel del vedermödor i kontakten med kommun och landsting.

    2009-08-02 | 10:31:26
    Bloggadress: http://hosannas.info/wordpress/
  • S säger:

    Herregud...



    Anmäla dom på något sätt... De ska INTE slippa undan!



    Ta kontakt med massmediarna om ni nu orkar med det...Det sägs ju att massmedierna är den tredje makten... Uppdrag Granskning t.ex. om det nu skulle gå... Men ja.. låta dem inte smita undan ljuset. Ställa dom i direktljuset och klä av dom helt nakna och visa hur det fruktansvärt är det. Även om det är sommartid, brist på personal och ja... allt annat... Ingen har rätt att behandla en människa så där oavsett bakgrund, funktionhinder med mera.



    Ni är otroligt starka, ni! Om det var jag, skulle jag bara böla och gömma mig och bli ännu mer rädd för sjukvården, försäkrningskassan här i Sverige när de stolterar med att de har en av världens bästa sjukvård här i Sverige. BLAH!



    Stå på er och skickar en styrkekram till er.

    2009-08-02 | 11:13:50
  • elinleticia säger:

    Hej allihopa, nu ligger jag utslagen i min sköna säng med katten nära till hands att klappa. Jag kommer anmäla vad jag råkade ut för igår. Jag har aldrig känt mig så maktlös i hela mitt liv. Tårarna strömmade konstant i fyra timmar. Jag kunde inte hejda dem. Bara det faktum att behöva hjälp med den personliga hygienen tar ifrån en känslan av att man betyder något i sammanhanget. Man blir bara någon som är äcklig och besvärliga som måste ha bäcken. Värsta var när jag kissat och personalen drog bort bäckenet och började dra på mig trosorna utan att jag fick torka mig först. Det var så mycket såna saker som kunde gjort en gråtfärdig oavsett om jag hade kunnat höra, men när de vägrade skriva, och tvingade mig att avläsa var det droppen. Lex Maria och definitiv anmälan kommmer jag göra när jag mår bättre. Jag sa till personalen som behandlade mig så illa att jag kommer gå vidare med det här. De svarade lycka till....

    så jag antar att de känner sig rätt oskadbara.

    2009-08-02 | 11:58:10
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • elinleticia säger:

    p.s all healing, all kärlek och alla böner är välkomna. Jag är inte kräsen. Kärlek är kärlek



    PUSS

    2009-08-02 | 11:59:31
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • EvaP säger:

    Bara svaret "De svarade lycka till...." är förnedrande.

    2009-08-02 | 12:11:33
    Bloggadress: http://monkeytoys.com/evasfotodagbok
  • Petra säger:

    Hej Elin.Tycker det är fruktansvärt tragiskt det hela som hänt.Otroligt mycket som INTE FÅR HÄNDA som har hänt. En Lex Maria anmälan tycker jag låter på sin plats,kanske inte för att"sätta dit dem" men för att det ska ske en förändring och att de ser sina brister.Det blir ingen förändring om ingen vågar säga ifrån.Jag blir lite mörkrädd över att höra hur de bemötte dig på sjukhuset då jag själv vet hur man bör och inte bör bete sig mot "brukare,patienter osv" inom vården OAVSETT hörselstatus (merparten av de jag jobbar med hör väldigt dåligt,det är då JAG som får anpassa mig till dem,inte tvärtom). Respekt är det viktigaste. Jag vet inte hur det fungerar i Lund överhuvudtaget med sjukvård och det med hemtjänst brukar här i stan gå att sätta in med väldigt snabbt,vilket du skulle behöva för att få hjälp med förflyttningarna.Ring kommunsväxel imorrn och be att få komma i kontakt med en biståndsbedömmare som ska kunna hjälpa dig. Hoppas det löser sig.Tänker på dig! Kram P

    2009-08-02 | 17:49:45
  • Anna säger:

    Skickar en massa kramar till dig och hoppas verkligen på att det bara kan gå bättre från nu. Det är hemskt att du råkade ut för allt det här, man saknar ord...

    Massa-massa-massa kramar!!

    2009-08-02 | 21:38:54
    Bloggadress: http://theolinda.se
  • JK säger:

    LEEEEEEXXXX MARIAAAA!!!!

    2009-08-03 | 00:37:18
  • Veronica säger:

    Jag skäms för att arbeta på samma sjukhus som du råkat så illa ut på. Gör en Lex Maria, kontakta avdelningsansvarig sjuksköterska och avdelningsansvarig läkare, så här får man inte bete sig gentemot en patient. Stå på dig!

    2009-08-05 | 14:44:45
    Bloggadress: http://www.silverblavinge.wordpress.com
  • elinleticia säger:

    Lunds sjukhus är stort. Jag har blivit jättefint bemött på andra avdelningar, tex när jag gjorde min ci operation. Jag kommer definitivt göra en Lex Maria så fort jag är bättre igen. Så medveten var jag ändå om felaktigheterna att jag antecknade samtalen och diskuterade mina klagomål på plats, även om ingen lyssnade...

    2009-08-05 | 17:17:35
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Norrlands Sussi säger:

    Blir så....arg!

    Fattar inte hur man kan behandla folk så där..

    Fy fan säger jag bara!

    2009-08-05 | 20:45:17
  • H säger:

    Nä Lunds akutmottagning är inget att hurra för... Blev ombedd att använda bäcken när jag låg med halskrage i korridoren utan ett skynke ens! En småsak kan man tycka men det är förnedrande.

    Bra att ni ska anmäla, massor med styrka till er! Svårt med hörseln också ju... Va där med morfar (98 år) som varken hör eller ser så bra och det va i princip samma behandling. För att vara sjuk ska man ha en frisk med sig som orkar/kan ta dusterna. Hemskt!

    Bra att du har katten inom räckhåll!

    2009-08-06 | 02:11:54

Kommentera inlägget här: