Smuleliten

27 juli 2009 - Arga gubben

Kategori: Poetik

När man bor i HSB-s lägenheter så måste man ju samsas med sina grannar. Det är inte som att bo hemma där man fick festa dygnet runt, lämna använda kanylsprutor och knulla i föräldrarnas säng. Inte ett dugg! Tvärtom måste man tänka på hur högt man har på stereon, hur noga man ska rengöra torktumlarfiltret (med förstoringsglas och pincett) och hur man går på golvet som är någon annans tak. Så ledes har vi fått motta råd om hur vi kan ransonera våra promenader i lägenheten så det inte stör och annat smått och gott.

För ett par månader sedan mitt i natten vaknade jag och kände mig godissugen. Godiset låg dock i källaren, för att inte underlätta ett bejakande av sug. Men denna natt bestämde jag mig ändå för att smyga ner. Klockan var två när jag mötte arga gubben som höll i en golfklubba (enligt vad han påstod sedan) och skrek på mig. Oturligt nog hade jag lämnat hörseln i lägenheten och jag fattade inte ett smack vad a.g ville säga. Och när han insåg det började han gestrulera. Jag vet vad fingret betyder! Och det betyder samma på alla språk - och det var inte nog, för han fortsatte och dunkade sig själv i huvudet och försökte visualisera hur jävla korkad han tyckte jag var. Det gick fram, men det gjorde också insikten att han inte har alla hästar i stallet, så att säga.

Det kan bero på rökningen. Dom röker i princip dygnet runt. Och röken stiger uppåt. In i vår lägenhet där jag sitter och kämpar med astmaallergi och att inte kunna andas. Vi måste stänga fönstren åt alla håll eftersom a.g gillar att gå runt huset och röka så att han inte missar en möjlighet att förpesta luften för oss. I sommartid är det ingen höjdare. Alls. Så vi har haft våra dunster med honom, om rökningen och det otrevliga att röka i vestibulen som faktiskt är offentlig plats. Det skiter han i, enligt egen utsaga. Nu de senaste veckorna har jag plågats av röken mer än vanligt. Det föranledde oss slutligen att sätta upp en trevlig lapp i trapphuset, riktat till alla boende. Vi ber om att rökare ska ta hänsyn och inte röka under balkongerna eftersom röken går rakt in och påverkar allergiker negativt. Denna lapp togs bort nästan omedelbart av rökaren i fråga. Så vi satte upp en ny lapp - och ytterligare en efter att även den andra försvunnit spårlöst. Vi glömde skriva under. Vår granne med katt noterade och skrev det. Varför vi gick ner och skrev under på lappen.

Följande händer. A.g kopierar lappen och skriver en egen lapp undertecknad "vice värd" vilket han råkar vara. Han använder alltså sin position för att befästa sin rätt i en diskussion. På hans lapp står det att det inte är tillåtet med anonyma lappar (efter att vi skrivit under) och att dessa kommer lämnas till HSB-s juridiska avdelning. Vidare att det inte är tillåtet att hänga ut folk pga deras etiska, religiösa bakgrund, detsamma gäller hudfärg och ....tja ni kan visan. Minoriteter. Men rökare tillhör knappast en skyddad minoritetsgrupp.

Så vi skrev detta. Och imorse var denna lapp också borta.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Har i princip bara pratat med denna man en gång, när jag lyckats slarva borten katt, vi gick och letade förbrilt varpå han säger: vadå, det är ju bara en katt, ni har ju fler.



    Jo, men jag tackar. ville peta ut ögat på honom och säga: böla inte, du har ju ett till.



    Hoppas ni får gensvar hos styrelsen.

    2009-07-27 | 16:43:02
  • Anonym säger:

    Stå på er!

    2009-07-27 | 22:38:44

Kommentera inlägget här: