Smuleliten

10 mars 2009 - En annan sorts tro

Kategori: Poetik

SVT har med jämna mellanrum rasande bra dokumentärer. Jag har precis sett klart ett som handlar om katolska kyrkans mörkläggande av pedofili. Ofattbart jobbigt att se, men samtidigt väldigt viktigt! Det som slår mig när jag ser dessa starka människor kämpa för sitt existensberättigande är att DE ÄR KYRKAN. Sällan att gubbarna med trekantiga hattar har satt en fot i himmelriket. De sitter snarare och käkar den kamel som de försökte tvinga genom nålsögat, med peppar på! Gud finns hos de svaga, hos de som kan titta in i sin nästas ögon - utan att vika med blicken.

Kommentarer

  • Tom säger:

    Jag såg dokumentären och har också sett andra som handlar om samma fruktansvärda brott. Att förgripa sig på ett barn är för mig det värsta man kan göra och de som gör det bör låsas in för all evighet så att de inte kan fortsätta göra det igen. Man kan hävda att många pedofiler själva varit utsatta för övergrepp som barn och att det skulle ha "format"

    dem att bli till det de är. Det kan vara så, men det är ingen ursäkt. Den sortens avskyvärda brott måste samhället skydda sig ifrån.



    Det är sällan man ser filmer som tar upp det här. Men en som jag kan rekommendera, trots ämnet, är The Woodsman med Kevin Bacon.



    Tom

    2009-03-11 | 15:12:10
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • elinleticia säger:

    Tom: Mystic River är också en bra film om pedofili om du gillar Tim Robbins. Själv anser jag att pedofiler ska kastreras. Inte på rubbet givetvis men samma bagateller (haha) som man tar bort på katter. Samma gäller våldtäktsmän. Jag anser att det är ett brott så grovt att det inte ska finnas någon "väg" tillbaka.

    2009-03-11 | 16:16:03
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Tom säger:

    Du har rätt, jag glömde Mystic River, som är en av de bästa filmer jag sett. Tim Robbins gör ett gripande och så sorgligt porträtt av Dave Boyle som blev bortförd och sexuellt utnyttjad som barn, och som försökt skapa sig ett liv utan framgång. Jag ska inte diskutera filmer nu, för då kommer vi ifrån ämnet. Men en annan film med delvis samma tema och innehåll är "Sleepers" med bl.a Kevin Bacon med flera (och naturligtvis är Robert de Niro med också).



    Jag vet för lite om det här med kastration, men jag tror inte det tar bort pedofilens sexuella böjelser. Människan är så komplex, men en del människor måste låsas in (utan tillgång till tidningar, TV eller Internet) på obestämd tid.

    Pedofiler är sådana människor. No mercy.



    Tom

    2009-03-11 | 17:03:25
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • elinleticia säger:

    De ska både låsas in och kastreras. Kasteration är en symbolisk bestraffning om inte annat.

    2009-03-11 | 17:13:45
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Tom säger:

    Du får ursäkta mig för att jag kanske märker ord,

    men vad menar du med "symbolisk" bestraffning? Är det inför fången eller för oss?



    Jag är också emot dödsstraff. Inte därför att jag inte tycker att vissa människor förtjänar det, utan för att det inte tjänar något syfte, förutom att tillfredställa ett (säkert välbefogat) hämndbegär. Det är inte alltid säkert att ett dödsstraff är det lättaste sättet för att uppnå rättvisa. Det värsta straffet som jag kan tänka mig är att bli inlåst på ett fängelse eller anstalt år ut och år in, utan tidsbestämning.



    Ja, jag vet inte. Varenda dag läser jag om dessa brott och vet inte hur jag ska hantera det.



    Tom

    2009-03-11 | 17:26:16
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • Tom säger:

    Angående dödsstraffet, har du sett filmen "The Life of David Gale" med bl.a Kevin Spacey och Kate Winslet? Mycket bra och tänkvärd film.



    Skulle också vilja puffa lite för en filmatiseringen av Stephen Kings novellserie "The Green Mile" som filmatiserades 1999 med bl.a en av mina favoritskådespelare Tom Hanks och David Morse.



    Signing off. Sov gott och ha en bra torsdag.

    Tom

    2009-03-11 | 21:39:18
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • elinleticia säger:

    Tom: Läs igenom min filmlista igen!!! Båda filmerna finns med. Symbolisk bestraffning menar jag eftersom våldtäktsmännen troligen kommer ha kvar delar av sin sexualitet - även om man kastrerar dem. Det symboliska ligger i att de kommer sakna förmåga att reproducera sig.

    2009-03-11 | 22:39:39
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här: