Smuleliten

11 mars 2009 - Maskrosbollar & andra öar

Kategori: Film och media

Freddi har målat sovrummet. Jag fick välja färg och tapeter. Så går det till hemma hos oss! Det blir jättevackert. Själv har jag sett "En ö i havet" som vi lånade hem häromdagen. Fantastiskt bra filmatisering (egentligen en serie som SVT förvaltat med grace). Jag grät tre gånger - och det är extremt eftersom jag mestadels brukar rynka på nosen åt sentimentalitet på film. Det får inte finnas något tryck från regissören som berättar hur jag "ska" känna - för då flyr jag fältet. Men här blev jag berörd hela tiden. Serien (och självklart Annika Thors böcker) rekommenderas varmt!

Skådespelarna var superbra. Det var så jävla skönt att slippa se Mikael Persbrandt i någon halvdan roll och detsamma gällde i stort sett alla skådisarna! Det var någon enstaka jag kände igen, men de flesta var nya stjärnskott. Flickan som spelade Judith (Sasha) hade gjort Lisbeth Salander till fulländning på duken -
men nu bryr sig inte en jävel om vad jag tycker, så jag önskar i tomma intet.

Men ändock - hon hade varit fenomenal!

Kommentarer

  • Konstanze säger:

    Om du menar Lisbeth Salander i Män som hatar kvinnor som går just nu så är det tyvärr inte Sasha. Utan en tjej som heter Noomi Rapache (tidigare Norén, dotter till den teaterlärare jag är i stånd i att om några ynka miniter få ett fysiskt teaterträningspass med pust!) Jag har inte sett filmen än. Men skall göra det. Har hört att Noomi är fenomenal där.

    2009-03-12 | 07:53:25
    Bloggadress: http://kulturnorden.blogg.se/
  • Konstanze säger:

    Nu upptäckte jag att jag läste fel. Ber om ursäkt. Du skrev att Sasha hade gjort inte att hon har gjort. Får skylla på att det änny är rätt tidigt på morgonen.

    2009-03-12 | 07:55:02
    Bloggadress: http://kulturnorden.blogg.se/

Kommentera inlägget här: