Smuleliten

3 februari 2009 - The Reader

Kategori: Film och media

Niohundrasju sidor. Eller något. En tegelsten. Men halvvägs in i boken vill jag inte sluta läsa. Jag vill aldrig att den här boken tar slut. Jag borde vilja det. För allt är så vidrigt och så fruktansvärt depraverat och ensamt. Men "De välvilliga" är en verklighet som gör det svårt för mig att vara i MIN verklighet just nu.

Det finns bra litteratur om nazitiden och självklart DÅLIG. Detsamma gäller film. Bara för att du sätter på Tom Cruise (förlåt Katie) en nazi-uniform, har du inte en bra film. Snarast tvärtom. Sen finns det såna filmer som låter förintelsen spela birollen i historien ungefär som i "Den engelska patienten" (som för övrigt är den tråkigaste film jag sett i mitt liv). I "The Reader" som Kate Winslet vann Oscars för är situationen lite sådan. Och det är faktiskt vämjeligt


Recension av The Reader
Kortfattat handlar filmen om en ung pojke som blir förförd av en äldre kvinna. Kärlek uppstår och bandet som knyter de tu samman är pojkens högläsning före samlagen. En dag bryter kvinnan oförklarligt upp förhållandet och försvinner. Pojken växer därefter upp till en bitter yngling som studerar juridik. Under en rättegång som eleverna bevistar för undervisningens skull ser ynglingen sin forna älskarinna bekänna att hon varit lägervakt i Auschwitz. Hon är skyldig till mord. En speciell aktion diskuteras där 300 människor mördas i en kyrka. En redovisning över denna aktion har undertecknats av alla vid domstolen, anklagade vakter även Hanna Schmitz som pojkens äldre älskarinna råkar heta. Men detta kan väl inte stämma?!!!! Ynglingen vet att Hanna är analfabet och skäms för att hon inte kan läsa. Hur skulle hon kunnat förstå vad det var för redovisning som hon skrev på? *doooh*. Med detta ess i rockärmen måste ynglingen bestämma sig för om han ska dela med sig av sin information (som Hanna uppenbarligen vill dölja till varje pris) - eller om han ska låta det vara. Han låter till sist bli att "rädda" Hanna, eftersom han fortfarande är bitter över att hon lämnade honom och därför vill bestraffa henne - men också för att han känner avsmak till sin forna kärlek.

Tadaaaaaaaaaaa! De andra vakterna kommer undan med fyra års fängelse men inte Hanna Schmitz som istället får livstid. Och allt detta hade alltså kunnat undvikas om bara.......(en ring, min bil - jag kunde fått tio judar för den här....*böööl*) - OSCARSVARNING!

Sorgligt sorgligt, emedan filmen sen fortsätter och vi får följa ynglingen som  växer upp till en (fortfarande) bitter man som inte hanterar intimitet. Han gifter sig och skiljer sig och uppfostrar sin dotter utan värme. Sen söker han givetvis upp sin gamla kärlek och lär henne läsa genom ljudband. Systematisk romantik leder till ett crescendum där Hanna slutligen inser att kärlekshistorien är dömd till undergång och därför - tar livet av sig. (Förlåt nu sabbade jag "spänningen")

Kortfattat. Ni som gillade "Den engelska patienten"  kommer älska den här romantiska idiotin.

Ni andra kanske undrar, precis som jag - varför en pedofili historia får så mycket uppmärskamhet. Det är svårt att föreställa sig samma film men med en ung oskuldsfull flicka som blir förförd av en äldre nazistisk herre. Inte lika gulligt? "Lolita" väckte rabalder på sin tid och nakenscener fanns det inte särskilt många av. Men i denna film får du (såvida du inte blundar dig igenom halva filmen) se Kate Winslets nakna lekamen fördärva en ung pojke över ett halvt decennium. Och det kallas kärlek. Nazisthistorien är inte särskilt intressant i sammanhanget för filmen handlar väldigt lite om den skulden. Att Hanna Schmitz visar sig ha haft ett förflutet som brutal lägervakt blir bara provocerande om vi tror att alla nazister har utstående ögon, tjurnacke och haltar (samt pratar engelska med tysk brytning med undantag för långa haranger av svordomar - som självklart uttalas på ren tyska). Och med sådan utgångspunkt är  Hanna Schmitz ett vackert undantag som blir orättvist behandlad men tar sitt straff med högbröstat mod.

Det själva faktum att Hanna Schmitz är lika skyldig som de andra väktarna tycks överses eftersom hon "tvingas" ta på sig skulden för det övergripande ansvaret i aktionen. När de andra väktarna skyller på Hanna, tar hon på sig skulden för att slippa erkänna sin analfabetism. Det gör det hela lite hjälteaktigt - om man är dum i huvudet.

Vi glömmer bort det faktum att analfabetismen borde vara det MINST skamfyllda i sammanhanget. Den enda tänkbara orättvisan ligger ju i att alla väktarna borde fått samma straff som Hanna -
men isåfall hade det inte blivit mycket till film - och knappast någon oscarsnominering.
Bara grå vardag.
Hannas skuld för deltagandet i förintelsen diskuteras överhuvudtaget väldigt lite.  Det känns som om den nazistiska storyn fanns där för att fylla ut en möjligt tragisk kärlekshistoria. Dock en kärlekshistoria som bara är tragisk i den mån att den överhuvudtaget ägde rum - inte för att den tog slut!!! För det handlar faktiskt om en vuxen kvinna som förgriper sig på ett barn. Men pedofili tycks vara okej om förövaren är kvinna och dessutom väldigt vacker. Då är  det skillnad på folk och folk. Givetvis också på brott och brott.

Jag har följaktligen lärt mig att allt kan bli sexigt och kul om det bara presenteras i ett sött rosa paket med ett hakkors, hjärtan och döskallar på.

Om filmen inte hade varit så kul att såga, hade jag gett den en etta. Men .....okej då, den får en tvåa.

Kommentarer

  • Tom säger:

    Jag är fortfarande så imponerad över din energi

    och förmåga till att få till bra texter om din

    och andras upplevelser. Och med alla bra bilder.

    "Den engelske patienten" var trög, men det var

    med en av mina favoritskådespelare Ralph Fiennes.



    Har du sett filmen "Jacobs Inferno" från 1990?

    Med bl.a Tim Robbins. "There are demons". Jag

    kan låna ut den om du vill.



    En annan film jag kan rekommendera är den tyska

    filmen "Undergången" med Bruno Ganz som Hitler.



    Hemskt vad det blev dystert med allt, så jag

    rekommenderar en riktigt positiv (på många sätt)

    som heter "Livet från den ljusa sidan" med bl.a

    Jack Nicholson, Helen Hunt och Greg Kinnear.



    Jag kanske kom ifrån ämnet, men jag skickar det

    ändå.



    Kram till dig och Freddi



    Tom

    2009-03-04 | 17:25:37
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • elinleticia säger:

    Tom: Jag var överförtjust i Fiennes rolltolkning av Amos i Schindlers list, men därefter tycker jag han gjort överskattade roller. Tristess! Jag gillar sällan filmer som skriver mig på näsan. Alla filmer som är uttryck för regissörens vilja att få mig att känna en SPECIELL känsla brukar falla platt. Dramaturgiskt ska det finnas en poäng - men aldrig vara övertydligt. Jacobs inferno har jag inte sett, men ser gärna - detsamma med There are demons. "Undergången" tyckte jag var bra, men jag föredrog att läsa boken, samt Traudls beskrivningar.



    Livet från ljusa sidan är en fin film, men jag hatar Greg Kinnear ler...jag står inte ut med hans....väldiga skådespelarmanér. Men jag är rätt kräsen när det gäller film. Den bästa film som jag sett är definitivt "The believer", men därefter följer "Hard Candy" och "Döden och flickan". Det är filmer som inte liknar något annat! Den danska filmen "Festen" är underbar också.



    Vilka är dina tio bästa filmer? Säg inom genren komedi?

    2009-03-04 | 17:57:52
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Tom säger:

    Det här citatet "There are demons" kommer från

    filmen "Jacobs Inferno". Jag skickar den.

    Jag ligger lite efter när det gäller filmer,

    det har väl med åldern att göra lite grann

    men också att jag inte har råd att köpa/hyra

    DVD så mycket som förut. Men, jag ska försöka

    göra en lista på mina 10 bästa filmer:



    1. Deer Hunter (Robert de Niro m.fl).

    2. Gudfadern (alla delar utom den sista).

    3. Flawless (med Philip Seymour Hoffman).

    4. Maffiabröder (Ray Liotta, Robert de Niro m.fl.).

    5. A Beautiful Mind (Russel Crowe m.fl.).

    6. När Lammen Tystnar. (Antony Hopkins, Jodie F.).

    7. Apocalypse Now.

    8. Shine (med bl.a Geoffrey Rush).

    9. Schindlers List.

    10. Låt den rätte komma in.



    Ja, det finns massor med filmer, jag önskar jag

    kunde se mer, men det är mina 10 bästa filmer.

    Vilka är dina?



    Tom

    2009-03-04 | 18:32:01
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • elinleticia säger:

    1. Döden och flickan

    2. Hard Candy

    3. The believer

    4. Festen

    5. Konspirationen

    6. Wall-E

    7. Still Crazy

    8. V för vendetta

    9. Amelie från Monte Marte

    10. Hairspray



    (för tillfället) - fler favoriter hittar du http://smuleliten.blogg.se/category/film-och-media.html

    2009-03-04 | 22:09:12
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • elinleticia säger:

    Vågar man förresten anta att du dyrkar Robert De Niro :)....



    själv är jag inte särskilt förtjust i honom, förutom i "Meet the fockers" som är en favoritfilm.



    å jag måste trycka in "Tropic Thunder" bland favoriterna också - eftersom jag sett den runt sju gånger på tre veckor och älskar den!

    2009-03-04 | 22:10:56
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • elinleticia säger:

    Tom: Fyra av dina favoritfilmer har jag inte sett. De andra är jag inte lika förtjust i som du, men jag förstår helt tjusningen

    2009-03-04 | 22:20:03
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Tom säger:

    Jo..jag är nog väldigt imponerad av vissa skådespelare, ex. Robert de Niro och Al

    Pachino med många flera. För att nämna

    några kvinnliga skådespelare, Helen Mirren,

    Cate Blanchett, Kathy Bates m.fl.



    Amelie från Monte Marte och Hairspray skulle

    nog ingått i min lista också, Amelie från

    Monte Marte var en jättebra film. Men Hairspray

    och alla filmer som John Waters gjort är bra.

    Han är en bra regissör.



    Jag vet inte om du sett Twin Peaks? En TV-serie

    som gick på 90-talet. Den gjordes av en av mina

    absoluta favoriter David Lynch. De första 10

    avsnitten var otroliga, men knappast publik-

    vänliga. Twin Peaks debatterades till och med

    på kultursidorna i dagstidningarna.



    Nå. Detta om detta.

    Jag hoppas att ni har det bra i kväll.

    Tom





    2009-03-05 | 22:26:13
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • Tom säger:

    En sak till, angående det här med skådespelare.

    Som du skrev förut så skulle man inte kunna se

    Tom Cruise (som jag tycker är en rätt usel

    skådespelare) i en nazi-uniform. För han är

    liksom Tom Cruise. Men en del skådespelare

    har förmågan att gestalta sina roller utan att

    man tänker på vem det är. En sådan förvandling

    kan du ex. se i filmen Cape Fear där Robert

    de Niro spelar Max Cady.



    Jag har svårt för svenska skådespelare, jag

    tycker de är för "teatrala". Men en som jag

    verkligen respekterar är Rolf Lassgård.



    Grejen är det att kunna komma in i sina

    roller så mycket att deras namn, tidigare

    karriär mm, inte är nåt man tänker på när

    man ser filmen.



    Tom

    2009-03-05 | 22:51:17
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • elinleticia säger:

    Tycker om de skådespelare du nämner, speciellt Katy Bates. Duktiga svenska skådespelare är det ont om. Freddi har du sett jaga Mikael Persbrandt i en film :)...men Persbrant hatar jag innerligt. Stellan Skarsgård är en bra svensk skådis.



    Twin Peaks är en av mina favoritserier. Jag dyrkade den som liten (den gick när jag bara var elva år). Det tog lång tid innan jag såg någon serie som ens kunde jämföras litelite....men den.



    Kenneth Braganau (jag kan inte stava hans namn) är en favoritskådis. Jag är också till döden förtjust i Hugh Laurie!

    2009-03-05 | 23:11:21
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Tom säger:

    Hugh Laurie är jättebra.Numera är han väl mest känd

    som den orakade, plågade men genialiske läkaren

    Gregory House i TV-serien "House M.D". Men han

    har gjort så otroligt mycket mer. Första gången

    jag såg honom var i de filmatiserade versionerna

    av PG Woodhouse dråpliga böcker om den engelske

    överklasslyngeln Bertie Wooster och hans beskyddande

    betjänt Jeeves. De gick på 80-talet. Men böckerna

    håller än. Rekommenderas om du vill ha ett gott

    skratt.



    Kul att du gillar Twin Peaks, som sagt, de

    första 10 avsnitten var jättebra, sen kom

    producenten på att byta regissörer varje

    avsnitt (kanske en originell idé), men det

    blev lite tradigt till slut.



    Jag hade faktiskt hela Twin Peaks inspelat

    på VHS. Men de förstördes då två av mina

    katter beslutade sig för att pissa i lådan

    de låg i. Hm...så kan det gå.

    Tom

    2009-03-06 | 12:26:03
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • elinleticia säger:

    Tom: Du tror väl inte jag har missat Jeeves - get out!!! När vår vigsel av avslutad spelades introt till Jeeves & Wooster (ger dig säkert ett hum hur pass mycket grabbarna har betytt för oss :)....skönaste gunget någonsin.



    Twin Peaks har jag som dvd om du vill låna någon gång. Det var en självklarhet att skaffa hem dem. Men det skumma var att första säsongen kom typ år 2000 och den andra säsongen kom inte ut förrän förra året! Men nu allting samlat....samlat och älskat!

    2009-03-06 | 21:04:40
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här: