Smuleliten

5 mars 2009 - Iakttagelse

Kategori: Likvidation

I Sydsvenskan noteras det att demonstrationer kommer äga rum mot en tennismatch mot Israel. Demonstrationerna kommer härö från olika håll, men tidningen pekar ut nazisterna, speciellt.

Jag slogs av att media slutat skriva ny-nazister i sammanhangen. Jag vet inte vad det egentligen innebär, men det känns kusligt. Håller ny-nazismen på att slå rot så till den milda grad att den inte behöver benämnas specifik för sin tid? Vidare funderade Freddi kring de andra demonstratörerna som nu måste förknippas med nazisterna. Medias ansvar att faktiskt se konsekvenserna för ihopklibbandet av grupperingar som är emot Israel - av det ena eller andra skälet, tycks inte existera! Men det är ett faktum att du kan kritisera Israels politik utan att för den skull vara antisemit eller nynazist. 

Politisk korrekthet i svensk anda är farligt nära att föregripa det som de vill förebygga! 

Kommentarer

  • Tom säger:

    Jag vet inte vilka grupper av människor som kommer

    att demonstrera, men jag tror inte att huvuddelen

    av de som demonstrerar är nynazister. Lyssnade

    på radion i förmiddags och det var en kvinna

    som tillhörde Folkpartiet (som hon sa), som

    tänkte demonstrera fredligt emot Israels

    attacker emot Gaza. Och många med henne.



    Jag kan bli lite trött ibland. Vi svenskar är

    så mediafixerade och tror att vi kan förändra

    världen genom att gå med plakat och demonstrera.

    Kriget mellan Israel och Hamas, Hizbolla skördar offer på alla sidor. Skillnaden är att Israel har

    en överväldigande militär kapacitet. De militanta

    palestinska grupperna har självmordsbombare

    och lättflyttade raketbaser, och verkningarna

    av dessa vet vi också genom media.



    Jag tror att det är en olöslig konflikt.

    Möjligtvis kan man då och då få en vapenvila,

    men i grunden är problemet kvar. Israel

    vägrar lämna "tillbaks" de områden som de

    stred för och ockuperade 1967, palestinierna

    vägrar tillsammans med fler arabiska stater

    att erkänna Israel som en suverän och egen

    nation med rätt till sitt eget land (som

    de ser det).



    Jag tycker det är sunt och bra att människor

    engagerar sig och säger, visar vad de tycker.

    Men att protestera mot en tennismatch mellan

    Sverige och Israel är naivt. Det kommer inte

    att förändra något alls.



    Tom









    2009-03-05 | 20:49:31
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu
  • E säger:

    Håller med tom om det naiva i att protestera mot en tennismatch. har ju varit på tapeten förr att man skall stoppa sportsliga aktiviteter mellan två länder, antingen får man ha en policy där man gör det mot alla de länder som befinner sig i en konflikt eller så gör man det inte alls utan låter det sportsliga fortgå.



    Men att som nu gå på Isreal just är tycker jag moraliskt fel, för jag ställer mig frågan, hade vi stoppat någon att kolla på en tennismatch mellan sverige och palestinska spelare? Ställer mig även frågan om sveriges politiker redan har bestämt sig för att det är isreal som är boven i det hela?



    (nu stoppas ju ej matcherna, utan man håller bara rent från publik, men dock)

    2009-03-06 | 18:36:28
  • Tom säger:

    Hej E.

    Jag tycker det var ett bra inlägg. Man får inte

    heller underskatta medias roll i det hela. I och

    med Hamas beskjutning av Israel och Israels

    massiva vedergällning, med civila offer (på båda

    sidor), slogs det här upp på framsidorna i

    alla tidningar. Det är alltid fruktansvärt att

    läsa om och se bilder på civila som hamnar mitt

    i den här konflikten. Det är något vi aldrig kan

    förstå, eftersom vi inte upplevt det.



    Jag tror att den svenska regeringen ligger

    väldigt lågt i den här konflikten. Med all rätt.

    Regeringen reagerar inte på enskilda konflikter

    och media-drev.



    Men det är varje enskild människas rättighet att

    tycka, diskutera och ta ställning. Men i det här

    fallet är konflikten så oerhört komplex.



    Hoppas du skriver mer.



    Med vänlig hälsning

    Tom





    2009-03-06 | 19:11:28
    Bloggadress: http://www.tomweb.nu

Kommentera inlägget här: