Smuleliten

18 juni 2008 - Mörk dag för Sverige

Kategori: Poetik

Idag röstades FRA lagen igenom. Exakt vad det kommer innebära för Sverige får vi veta när "fel" personer kommer till makten. Sverigedemokraterna till exempel! Denna lag innebär att det blir lagligt att undersöka "kriminella" människor - men exakt vem som pekas ut som kriminell -  det kommer vara ganska godtyckligt.

Det går inte att tala om yttrandefrihet när allting man skriver, privat som offentligt kommer granskas - sparas och eventuellt användas mot dig. Demokrati är inget beständigt - man måste ta hand om den! Hur lätt demokrati kan förvandlas till motsatsen kan man se på Tyskland anno 20-tal och tio år därefter. Demokrati är inget självklart. Den här lagen är en ofantlig kränkning mot integriteten.


Säg nu inte att "så länge man inte har något att dölja så...." - för DU VET INTE OM DU HAR NÅGOT ATT DÖLJA...det är makthavarna som nu får möjlighet att bestämma vad som är kriminellt och inte. De kan spara material, undersöka vilka kommunitys du loggar in på. Till och med sjukjournaler och liknande kan bli lagligt att granska. Alla har något att dölja beroende på vad allmänheten upplever är "fel".

Men det är inget att göra åt. Så här är det. Det är bäst att vi har fullt förtroende för de som styr Sverige i framtiden. För nu har vi inte längre något val.
Återstår att flytta.

Och NEJ, du som gick in  på bloggen för att läsa tårfyllda inlägg om Em-finalen, mörk dag ta mig fan  - piss off!!!!

Kommentarer

  • Freddi säger:

    En snabb kommentar och vidare tankar kring FRA-katastrofen. För att föregå tankar som: "Jo, men de har ju inrättat råd och kommiteer och parlamentariska domare (blablabla) som ska se till att integriteten inte överskrids på ett otillbörligt sätt:

    1. Vem tillsätter dessa kommiteer, råd och domare?

    2. Vad är ett tillbörligt sätt?

    3. Det som är tillbörligt idag, är det lika otänkbart om fem år - när gränsen tänjts bit för bit.



    Lagen innebär i första hand att en okränkbar gräns har blivit spräckt. Resten är bara formaliteter som lätt förbigås med luddiga lagformuleringar och inställsamma lagtolkare.



    Man bör komma ihåg att i laglig mening röstade tyska folket i sann demokratisk anda för att de ville ha diktatur.

    Eller gjorde de...?

    2008-06-19 | 00:13:02
  • Malle säger:

    Nä fy fan säger jag, jag e så trött på storebrorsfasorner så det liknar ingenting och vare sig jag har eller inte har ngt att dölja så vill jag ha min rätt att dölja det ifred ;)

    Folkomröstningar skall man ha om sånt här!

    2008-06-19 | 10:33:06
    Bloggadress: http://metallmalin.blogg.se/
  • Konstanze säger:

    När jag målade på jobbet i går så lyssnade jag på Kommunalfullmäktige. I Malmö sitter tydligen ngn jeppe med från SD. HAn sa rätt lustiga saker. Som att studiecirklar i afrikansk kokkonst och magdans inte skall vara berättigade till studiecirkelpengar eftersom det inte är svensk kultur.

    2008-06-19 | 15:39:09
  • Elinleticia säger:

    Malle: Ja det är ju skrämmande! Ett lagligt första steg mot diktatur - faktiskt.



    Konstanze: Okej

    2008-06-19 | 17:06:22
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Min ensak säger:

    Sluta klaga och tänk efter före nästa gång du röstar. Du är en av de som röstat fram de här människorna. Eller hur? Hade du lysnat på debatterna tidigare år, eller läst borgeliga politikers debattartiklar innan valet, tillexempel där de talade om USA och kriget i Irak och hur sverige aktivt måste verka för att få möjligheter att få del av information om internationella hot mot vårt lands säkerhet genom avlysning, inte bara av telefoner hos mistänkta och förvarnade brottslingar, utan också kringå socialdemokraternas regelkrångel.

    2008-06-22 | 14:32:13
    Bloggadress: http://www.vansterpartiet.se
  • Elinleticia säger:

    Min ensak: Jag önskar jag kunde svara dig med något bitskt. Men du har helt rätt. I allt du säger. Utom det där med att klaga möjligtvis. Men allt annat. Jag var absolut inte medveten om att detta kunde bli följden av att rösta fram alliansen. Uppenbarligen hade jag inte läst på ordentligt. Men i fortsättningen - så kommer jag göra det. Så jag har lärt mig en läxa.

    2008-06-22 | 15:33:31
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här: