Smuleliten

18 november 2007 - Vad det EGENTLIGEN handlar om

Kategori: Poetik

Alla människor har begränsningar. Alla människor har olika perspektiv på saker och ting. Självklart. Men man kan inte ifrågasätta vad någon annan känner. Man kan tycka att någon reagerar för starkt och kanske till och med ha svårt att förstå reaktionen överhuvudtaget, men när man tror att man vet BÄTTRE vad andra känner, så är man ute på djupt vatten. Hela den här diskussionen med Fire har handlat om en sak. Nämligen om att Fire ifrågasatte Manas känslor. Det beteendet är aldrig okej! Man analyserar inte en främmande människa om man inte kan ta konsekvenserna av sitt analyserande. Allra minst gör man detta mot en person som har uttalad ångest och självskadebeteende.

Även om man inte har som syfte att såra någon - kan man göra det. Om någon säger att man sårar henne/honom - så slutar man med det man gör. Annars handlar det om mobbning och trakasserier. Om man ska fortsätta "ruska om någon" som lider av depression så bör man iallafall vara där för personen på riktigt - hålla handen, trösta och finnas där. Annars har man helt enkelt inte krediten. Då kan man lämna "omskakningen" åt lämpligare och professionella personer (som troligen inte skulle nyttja omskakningsmetoden eftersom det är en metod som bara leder till destruktiva konsekvenser för psykiskt instabila personer). Fire hade inte som avsikt att ta hand om Mana efter att hon skakat om henne. Och hon tog Manas tydliga "NEJ DU GÖR MIG ILLA  - GÅ HÄRIFRÅN" som en invit att fortsätta tjata ungefär som om hon skulle nå fram om hon bara sa det tillräckligt många gånger.

När Fire vägrade sluta såra Mana grep jag in och bad henne att sluta. Jag har haft en trevlig bild av Fire och jag hade aldrig väntat mig reaktionen som kom. I ett brev fick jag höra varför Mana inte skulle förstå vad Fire hade att säga om hur Mana skulle uppfatta saker - och också att inte heller JAG skulle förstå - eftersom jag varit inne i en "depp". Detta upplevde jag kränkande eftersom jag inte kunde se varför min åsikt och mina känslor skulle väga mindre för att jag haft depressioner tidigare. Varje vända har Fire försökt förminska mig och Mana. Hon har antytt att vi är omogna och pinsamma. Men saken är den att Firekick faktiskt lovade att hon skulle släppa saken för MANAS skull och att HON och ingen annan satte igång den här karusellen igen.

Varken jag eller Mana har följt Fires blogg. Men när Mana hittade raljerande kommentarer på en annan tjejs blogg som Fire skrivit  om Mana och dessutom LÄNKAT till henne, då tog vi upp det på nytt. Varför? Jo därför att diskussionen från början handlat om MANAS känslor. Det är alltså inte frågan om någon debatt om fördelar och nackdelar med dödsstraff - utan handlar om en människas  känslor som Fire valt att ifrågasätta. Därför har debatten fortsatt - eftersom det handlar om Manas existens och för att hon känt sig djupt kränkt. Om jag fick höra att jag kränkt någon skulle jag se till att sluta - inte förminska personen och påstå att hon INTE blivit kränkt och att hon bara barnslar sig. Men nu är jag alltså inte Firekick. Och ärligt talat är jag jävligt glad för det. I det sista har Fire fortsattt förlöjliga det vi skrivit till henne,

"Att ni är jättesjuka osv är det ni själva som skriver, alltså inget jag anklagar er för."

vi har berättat att vi blivit sårade av vad Fire sagt och inte accepterar det. Båda har berättat om vår hälsosituation och att bråk och nedvärderingar inte är av godo och bett Fire upphöra med det. Svårare än så har det inte varit.

"Men när jag har tagit upp det kastar ni det tillbaka på mig som om jag nedvärderar er för det. Och när jag försöker behandla er som några det går att föra en normal diskussion med ursäktar ni er med att jag inte får säga si eller så för att ni då mår jättekasst och tänker skära er eller få megaångest och börjar knapra tunga tabletter."

Ja - konsekvensen av smärtan Fire orsakat är självskadebeteeende och pillerknaprande. Det är inget som bör raljeras över eller förlöjligas. För det kunde lätt upphört genom att Fire lämnat Manas blogg när Mana bad om det. 

Här har vi en tjej som upplever sig vara öppen, empatisk, trevlig och är allmänt klämkäck. En tjej som SÄKERT försökte  hjälpa en annan tjej först. När råden inte togs väl emot blev reaktionen att  Mana inte visste sitt eget bästa.
Det är att se ner på någon. Om man vägrar lyssna på vad den andra berättar - så visar man att det den andra säger inte är av betydelse och det är nedvärderande.

Jag vet inte hur många gånger jag försökt formulera det här för att det ska gå fram. Det är inte intentionen som gör någon till en bra lyssnare, rådgivare eller heil whatever. Även en människa med goda intentioner kan rasera Rom. Vad som skiljer en människa med självkännedom från en som tror att hon har det, är dock förmågan att inse att man ibland inte kan "vinna" utan att såra någon väldigt mycket och då väljer man om man är en god människa, att släppa det.

Jag vet att Fire är med i mobbningsförebyggande grupper, men hennes senaste agerande har verkligen fått mig att häpna. Om någon säger att "det du sa gjorde mig illa - och jag klarar inte av det just nu" och den andra säger "amen det var ju inget taskigt, så jag får göra så hur mycket jag bara vill" - undrar jag lite vem av dessa personer som Fire skulle stödja. Hennes eget beteende gränsar nämligen farligt nära mot mobbning!

Jag kommer aldrig nå fram till Fire. Jag vill inte heller göra det längre, för hon lider av en omnipotent och narcisstisk syn på sig själv och det kanske hon skulle försöka bli botad från. Och denna gång kanske hon borde besöka färdigutbildade psykologer? För hela den här karusellen har gjort mig övertygad att bloggerskan har problem. Så jag säger som hon sa till oss - skaffa hjälp, för din egen och ANDRAS skull
 
image580

Kommentarer

  • mana andromeda säger:

    min pappa sa det från första början, att fire har problem, annars skulle hon inte bete sig som hon gör.
    ditt inlägg är verkligen rakt på sak och förklarande. jag önskar att fires alla vänner - som hon påstår håller med henne - läser det där och inser vad det verkligen handlar om.

    2007-11-18 | 10:08:17
    Bloggadress: http://enhaxastankar.wordpress.com
  • Malle säger:

    fy vilken soppa det här har blivit. Det är så man baxnar...riktigtolustigt för alla inblandade skulle jag tro, är såååå glad att jag inte är involverad *håller för öronen*.....nä, jag tar en sväng irl och återkommer när allt är lugnare igen ;)
    Hoppas att du mår väl Elin.....tjafs äter ork.....så jag ställer in ett fat med nybakade pepparkakor.

    2007-11-18 | 10:51:59
    Bloggadress: http://[email protected]
  • elinleticia säger:

    Mana: troligen är det väl så också. Vilket dock inte är någon ursäkt. Men jag är så himla trött. Malle satte fingret på det "tjafs äter ork". Det är bara att önska att det någonstans vaknar upp en liten förmåga att förstå att så länge det handlar om ditt liv, så är det du som ska få sista ordet. För att det är så det ska vara för att man ska må bra.

    Malle: Ja var glad att du inte är inblandad - men dina nybakade pepparkakor myser jag gott med. Förresten hittade jag ett så underbart broderi med en kanin som liknade din :)...fast den här hade rosa nos...och det har ju inte Valdemar?

    2007-11-18 | 12:01:54
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se

Kommentera inlägget här: