Smuleliten

18 februari 2007 - likhet mellan könen

Kategori: Poetik

Ganska nyligen hade jag ett inlägg om det felaktiga i att döma tjejer utifrån de kläder de har på sig. Jag ifrågasatte också varför fokuset på sexuella trakasserier alltid hamnar på den ena ELLER den andra gruppen och varför så få tittar på orsakerna till varför trakasserierna överhuvudtaget sker.

Diskussionen fortsatte på Firekicks blogg där Ulrika från AlskadeBejing också yttrade sig. Hon menade att det inte är någon skillnad mellan män och kvinnor, annat än det rent uppenbara (kroppens form). Vidare betonade hon att män inte ska behandlas som djur - utan med samma respekt som tjejer. Män kan kontrollera sina sexuella behov!
 
Då höll jag inte med eftersom jag kände att mina egna erfarenheter stred mot det Ulrika sa, män kontrollerar inte sina sexuella uttryck på samma sätt som kvinnor. Män får stånd - ofta utan att ens vara upphetsade. Likaledes gäller inte tjejer. Så jag drog slutsatsen att kvinnor har lättare att kontrollera sig själva och såg en liten orsak till varför vår syn på sexuella trakasserier ser ut som den gör.

Men jag har funderat (och pratat en massa med Freddi) och kommit fram till att vi ofta jämställer stånd och kåthet - vi ser det som samma sak. På samma sätt som dom flesta tror att killar inte kan få orgasm utan utlösning, eller utlösning utan orgasm (vilket alltså inte stämmer) är detta en utbredd myt. Mer än en kille har nog upplevt att han fått stånd vid HELT fel tillfälle då han har inte varit det minsta upphetsad.

Stånd kan alltså inte kontrolleras, men de sexuella känslorna kan! På precis samma sätt som för tjejer. Däri ligger inte olikheterna. Det är inställningen till killars sexualitet som uppfattas olika. Det finns ett helt annat utrymme för killars utagerande kåthet. Därför säger ingen, "öh Henke...du kan inte gå ut i den där uppknäppta skjortan och utan att ha en kompis med dig - tänk om du blir våldtagen av ett gäng kåta tjejer".

Jag har massor av tankar kring detta ganska heta ämne, och vill gärna att ni skriver hur ni upplever det. Jag är för jämlikhet mellan könen - inte förnekande av olikheterna!!!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: