Smuleliten

26 mars 2008 - Sista utvägen

Kategori: Secondhandbarn

image1079Det är bara två dagar sedan jag och Elinleticia satt och pratade om inläggning på akutpsyk. Våra emotionella resurser och kraftreserver var på väg att sina. När även jag började rasade ihop lite då och då under dagarna som mållöst segade sig förbi, då försvann bit för bit av Elinleticias enda skyddsnät - jag.
Vi såg att det var ohållbart. Vi behövde hjälp.
Därför akutpsyk.

Jag har hört henne berätta om när hon senast var där. Hur hennes föräldrar skrev in henne. Hur hon fråntogs mobiltelefon, drogades och sedan blev kommunikationslös. Ingen hade tid eller engagemang att sätta sig hos henne och kommunicera. Hon var helt döv då, och det var någon dag efter att hon försökt ta sitt liv. Hon behövde mest av allt prata med någon. Det fick hon inte. I stället försökte hon prata med de andra intagna. Som mådde ungefär som hon. Fast hon inte hörde vad de sa.
Hennes bäste vän fick ut henne därifrån.

Jag har hört historien många gånger.
Jag har ävenläst DoveWhitGuns beskrivningar från hans intagningar nyligen och har en ganska färgstark bild av läget på akutpsyk.

Allt det visste vi när vi pratade om inläggning. Vi visste vad det innebar. Vi pratade om samma ställe som hanterade det så fruktansvärt illa förra gången. Vi tog in detta i beräkningarna. Och ändå.
Ändå kände vi oss tvingade, med inga andra utvägar kvar. Jag kunde inte ge mer. Elinleticia kämpade mot ångesten dagarna i ända och jag försökte hålla igång jobb, hem och stötta när det var som allra värst.

I förgår släppte dock den värsta ångesten och vi kunde till slut pusta ut en aning. Men så blir jag påmind om hur nära vi var att åka dit och vad det skulle inneburit om vi gjort det. image1080
För det är så. När man beger sig till akutpsyk så tar man med i beräkningen att man ska bli förnedrad, ignorerad, packeterad och isolerad. Och jag tror att om vi hade begett oss dit så hade jag upplevt samma sak som den där gången 2005 - våren när allt var kaos och allt rasade - när vi stod i entrén till akutpsyk på St Lars och väntade på att få komma in och jag plötsligt drog iväg med Elinleticia igen. Det kändes så fel.
Jag skulle nog gjort likadant denna gång när vi väl kommit dit. Jag hade ringt mig sjuk på jobbet och stannat hemma med henne. Jag hade hellre förlorat jobbet, än lämnat kvar henne där.

Hon är kvinnan i mitt liv. Hon har ett förstånd som överstiger mitt. Ett intellekt skarpare än mitt. En helgjuten moral, mer solid än min. Jag står inte ut med tanken på att någon ska betrakta henne som mindre vetande, mindre förstående, utan förmåga att fatta egna beslut - utan respekt.
så jag är glad att vi inte behövde åka dit.

Och sedan får jag idag läsa artiklar som den här och som bemöts så här så får jag lust att göra så här.

Så för att diskutera fenomenet "nedläggning" har jag två centrala frågor.
Den första frågan rör vilka händelser som föregår nedläggningen. I artiklen berättas om att Ida blev nedlagd för att hon inte ville titta på tv i tv-rummet. Varför ville hon inte det? Och varför var hon tvungen? Varför kunde inte hennes ovilja att titta på tv respekteras? Varför behövde det leda fram till en situation där hon känner sig så maktlös att hennes frustration tar sig våldsamma yttringar.
Min andra fråga är en samvetsfråga till alla de som använder sig av denna hanteringsmetod. Är det inte så att när man en gång kränkt en människas integritet, visst är det mycket lättare nästa gång? Och det som är lätt är bekvämt. Visst är det så att det som ändå på något sätt fungerar är ett bättre alternativ än rådvill frustration? Ett bättre alternativ för er. Det går definitivt snabbare, och ni hinner ta er an alla de andra patienter som kräver er image1081uppmärksamhet. Ni slipper känna er frustrerade och ni slipper känna er dåliga på ert jobb. Så det "obehagliga undantaget" blir med tiden något som man kan göra då och då, för det fungerar ju trots allt. Och sedan blir det en praxis man kan ta till i det dagliga arbetet och till slut en rutin. "Det är så det går till. Alla gör det. Det är nödvändigt." Och när man kommit så långt behöver man sanktioner från chefer och kolleger att det inte bara är nödvändigt utan kanske till och med bra. Tills man har intalat sig själv och sina närmsta omgivning att man gör det för patientens bästa.
Men det är det inte. För patienten kränks. Oundvikligen. Och nedtagning är bara en fysisk yttring för en attityd som regerar. Och man behöver inte komma in på akutpsyk för att se den. Den figurerar på många ställen. Det räcker med att vara patient med emotionell instabilitet för att attityden ska slås på hos många vårdanställda och doktorer.
Jag har suttit bredvid och sett det. Jag har sett kvinnan jag ber om råd när jag är osäker i livet bli ifrågasatt med idiotgrejer. Senaste gången blev hon i stort sett omyndigförklarad framför mina ögon och läkaren vände sig till mig och bad mer eller mindre mig ta beslutet att hon skulle tvångsomhändertas.

Ett fåtal läkare har jag mött som oavsett vilket tillstånd hon är i lyssnar. (Och dessa har blivit våra husgudar - även om de borde vara normen.) De kanske inte har hållit med (det är inte poängen), med de lyssnar, respekter, utvärderar och gör sedan sitt jobb. Och det är oftast skillnaden mellan att på allvar hjälpa och att vara själva problemet.

Kommentarer

  • Ulrika Granström säger:

    Hej, jag såg också programmet igår på granskning. Jag tycker det är helt kränkande med nedläggning oavsett vilken anledning till att man vill lägga ner personen på magen. Det spelar ingen roll om personen är normalbegåvad, utvecklingsstörd, har kriminell bakgrund eller vem. När jag tittade på programmet igår insåg jag också en hemsk sak, att hundar har det bättre än många människor som behöver hjälp och behöver få en riktig bra bemötande av professionella personer.
    Nej nu måste jag gå ut med mina hundar, de gnäller. :) Hälsa Elin!

    2008-03-27 | 09:31:49
    Bloggadress: http://www.gangland.biz
  • Nattpersonalen säger:

    Jag tror att alla som arbetat i branchen visst har kännt att annan personal utför övergrepp. De flesta kan nog även se att de själva utfört ett och annat övergrepp.

    Vissa övergrepp är formellt beordrade.
    Andra är mer eller mindre i arbetsgivarens och personalkollektivets anda.
    Dem kan man inte komma undan.
    ...om man vill ha kvar sitt arbete.

    Gränserna till den tredje kategorin är flytande.
    Och man är avtrubbad, förövare liksom kollegor, av att övergrepp enligt ovan är en nödvändig del av arbetet.

    Den allmänna tendensen bland beslutsfattare och andra högdjur har ett par decennier varit att göra av med de slutna avdelningarna. Att göra om dem och att lägga ned dem.

    Det kanske har varit det bästa man kunnat göra?

    Folk (patienter) blir lidande i vilket fall som helst. Är det bättre att lida av samhällets övergrepp utförda av personal med en roll som överlappar fängelseplitens, eller är det bäst att lida utanför sjukhuset, "i samhället", synligare för gemene man?

    2008-03-27 | 14:56:37
  • Elinleticia säger:

    Utanför sjukhuset självklart! Legitimerade övergrepp är värre än något annat. Det är det mest deprimerande med sjukvården att patienter inte blir trodda! Det finns inget bra system att skydda sig på. Självklart finns det massor av bra människor som jobbar inom vården och tar sitt arbete på allvar, men rötäggen då? Hur kan man släta över sånt som ger en hel yrkeskår så otroligt dåligt rykte, det går över min horisont.

    2008-03-27 | 15:23:52
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • Nattpersonalen säger:

    Kortfattat och tillspetsat:
    Beror lite av om man tycker egna insatsen är viktig; om man tror att man själv gör nytta.
    Om man inte kan "släta över" är man inte länge en medlem av den yrkeskåren och söker snart ett annat arbete.

    Rötäggen är förhoppningsvis inte rötägg varje dag, och även om de är det, vad kan man som anställd göra mot LAS och tradition i fast förening?

    2008-03-27 | 19:36:48
  • Elinleticia säger:

    Frågan är om vi skulle acceptera motsvarande blunder i andra yrken? Att verkligen skada någon, som de läkare jag träffat gjort, är för mig likvärdigt med att förskingra pengar som revisor eller missa en viktig sjukdom om man är läkare. Det är allvarliga saker. Inte små missar! Vad man som anställd skall göra i sådana situationer och i rigida traditioner är väl att ryta till. Vet man att kåren kör i ett invant spår som inte är bra, har man ett praktiskt ansvar att förändra. Även om man inte lyckas måste man försöka på alla sätt och vis. Jag har två egna extrema fall av missbruk från läkares sida - och inget av dem är något som jag tycker att man kan överse med. Jag gick inte vidare i något av fallen eftersom jag mådde för dåligt och kände att jag inte orkade bli ifrågasatt av folk - vilket hade blivit fallet om jag drivit det vidare. För mig är vården något man ska ta allvarligt på. Människor som söker vård förväntar sig tröst och förståelse och att mötas av motsatsen förvärrar de känslor man haft avsevärt. När inte ens den "sista lösningen" fungerar - hur ska man då få hjälp? Självklart är jag subjektiv när jag skriver det här. Självklart har mina upplevelser färgat av sig på min syn på vården. Men mina upplevelser är viktiga, liksom dina är och alla andras. Och vård skall väl vara att lindra smärtan hos patienten, inte göra jobbet enklare för vårdarna?


    1. Jag blev praktiskt taget våldtagen av en gynekolog som utnyttjade min dövhet för att genomföra ett ingrepp som jag inte godkänt (se http://smuleliten.blogg.se/1204795877_6_mars_2008__insomnia.html#comment)
    2. Fråntagen mobil och därmed möjlighet att kommunicera med omvärlden låstes jag in på psyk frivilligt efter att de lovat att jag skulle få ha med min vän som tolk den första dagen. De höll inte löftet och tvingade iväg honom därifrån. De ljög om att jag hade godkänt det.

    2008-03-27 | 19:53:46
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • Freddi säger:

    Som svar på frågan: "Vad kan man göra?"
    All vårdpersonal jobbar under samma plikt och skyldighet som jag som personlig assistent gör. Dvs. Lex Sara. Det är vår skyldighet att anmäla oss själva eller koleger om vi upptäcker missförhållanden.
    Att detta inte efterföljs är sedan otillräcklig ledning som inte lyckats ta ur personalen att se till kolegernas bästa före patienternas.

    2008-03-27 | 20:25:06
  • Anonym säger:

    Liten kommentar:

    Lex Sara gäller för personal som arbetar med äldre och funktionshindrade. Socialtjänstlagen.

    Lex Maria gäller för vårdpersonal. HSL.

    2008-03-29 | 10:51:13
  • Freddie säger:

    Tack för förtydligandet.
    Andemeningen kvarstår dock.
    :-)

    2008-03-29 | 14:43:34

Kommentera inlägget här: