Smuleliten

2 februari 2009 - Tandläkarskräck

Kategori: Vardagligheter

Jag har fog för min tandläkarskräck. Sist hade en fyllning lossnat och min nya tandläkare övertygade mig om att hon kunde laga tanden utan att det skulle kännas något - och propsade på att vi skulle strunta i bedövning. Jag kan inte påstå att jag var särskilt förtjust i idéen men bestämde mig ändå för att lita på att det hon sa stämde. Det gjorde det inte. Och trots att jag sa att det gjorde väldigt ont avfärdade hon mig med att det inte fanns några nerver i tanden och därför inte KUNDE göra ont. Påminner mig om mina föräldrar! Efter lagningen skulle jag låta bli att äta något på en timma. Men för att vara helt säker lät jag bli att äta på fem timmar. På kvällen när jag borstade tänderna ramlade lagningen ut. Katastrof. Jag genomlider inte det där helvetet för en urusel lagning! Idag var jag tillbaka hos samma tandläkare (för annars gäller ju inte garantin). Jag tog upp att jag inte kände mig trygg (jag hade fått en hel lugnande tablett) och ville kolla med henne vad som gick fel förra gången. Men hade inte väntat mig den reaktionen som kom. Hon ifrågasatte för det första att hon gjort något fel!!! Det var för mycket saliv och därför hade lagningen ramlat av, sa hon, och tittade sen på mig. Jaha? Och DET skulle vara mitt fel? Näe, men jag ville ju inte ha bedövning - och då är det svårt att laga ordentligt.
Men det var ju jag som VILLE ha bedövning - och ni övertalade mig att skita i det! Till sist lutade hon sig fram och sa "så du säger att det är mig det är fel på?" och jag bara glodde på henne. Ja det säger jag! Jag är tandläkarrädd och när du ifrågasätter om det gör ont, då och även nu, så känner jag mig inte trygg.

Hon snörpte på munnen, och vevade ner stolen. Och tro mig, det finns få saker som är så obehagliga som att gå till tandäkaren, öppna käften och tvingas lita på en människa som redan har behandlat en illa - som dessutom är fly förbannad. Fy i helvete. Och visst gjorde det ont. Mer än det brukar göra. Bedövningssprutan var hemsk. Efter att ha hållt på jättelänge säger hon plötsligt "oj det gör visst ont, men jag kan göra det lite långsammare" - efter det gjorde det inte ont alls! Jävla häxa.

Efteråt gick vi och simmade. Jag halvt kollapsade när vi var klara. Glöm tai chi! Inte en chans. Hela min kropp värker, precis som tanden som inte har några nerver. Inbillning? Smärtsam inbillning i såfall.

Kommentarer

  • Prinsessan säger:

    Men finns det verkligen ingen tandläkare i Lund som är van vid tandläkarrädda patienter? Anmäl henne. Sådär får man inte bete sig. Byt tandläkare nuuu!!!

    Önskar du kunde få prova min tandläkare, han är underbar!

    2009-02-02 | 22:11:15
  • Prinsessan säger:

    pres.php3?nr=359836" rel="nofollow">http://www.lund.cc/org/orgpres.php3?nr=359836 den här kanske´?

    2009-02-02 | 22:13:06
  • elinleticia säger:

    Prinsessan: Jag har en alternativtandläkare vid krisfall .)

    min vanliga tandläkare är dock mammaledig nu och då får jag stå ut med en mild variant av dr Mengele. Men nästa gång blir det min alternativtandläkare som är väldigt hygglig. Tandläkare är dock läskiga. Jag har svårt att förstå varför någon skulle vilja bli det. Hur kul kan det vara att rota i någons mun?

    2009-02-02 | 23:08:35
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Ceriadwen säger:

    Nämen usch! Vad oproffsigt av henne! Vilket sätt att behandla en "kund".

    2009-02-03 | 07:27:32
    Bloggadress: http://ceriadwen.blogg.se/

Kommentera inlägget här: