Smuleliten

8 februari 2009 - En annan gästbloggare om bröllopet

Kategori: Secondhandbarn

Språkförvirring
"Jag var ju som sagt på bröllop i går, vilket var hur kul som helst. Mer om det senare, med lite bilder och en och annan film.

Elinleticia är ju döv (med CI), och det var ett par andra personer som tecknade där, så jag hade tänkt ta tillfället i akt att träna lite på mitt eget teckenspråk. Det var några år sedan, så det var mycket som hade hunnit försvinna. Något tecknande blev det dock inte förrän efter tillräckliga mängder alkoholhaltiga drycker hade intagits. Det är som tyska, det går också bättre efter några öl. Just teckenspråk fungerade bättre efter lite 30-årig whisky. Nåväl. Efter middag och vigsel så sprang jag på Elinleticia, och tecknade någonting. Sedan utpelade sig ungefär följande:


Elinleticia
: Ja just det, du kunde ju teckna, det hade jag glömt.

Jag
, på teckenspråk: Ja, men jag har glömt väldigt mycket.


Elinleticia
flinar, och svarar: Jaha, du har bara lärt dig sådana meningar.


Huh? Va?


Sedan blev hon ivägdragen någonstans, så vi kom inte längre just då, och senare på kvällen glömde jag fråga vad som hände.

Idag när jag hade checkat ut och väntade på att tåget skulle komma, gick jag tillbaka för att hjälpa till att städa undan lite. Jag frågade vad hon trodde att jag hade sagt egentligen.

"Du är snygg och sexig".

Till en tjejkompis, första gången man träffar henne i verkligheten, på hennes bröllopsdag... Bra jobbat. Fint.

Som tur var så är hon som hon är så det gick bra ändå. Senare på kvällen så förstod hon bättre vad jag sa, men det var som sagt efter whiskyn (och lagom uppblandat med svenska från båda håll). A coincidence? I think not.

Seriöst, jag måste vara lite mer noga med hur jag vänder händerna, hur många fingrar jag pekar med, och vad jag har för ansiktsuttryck. Det kan tydligen bli väldigt fel annars"

//  Daniel Brahneborg

Bilder tagna av Daniel Brahneborg

Kommentarer


Kommentera inlägget här: