Smuleliten

14 oktober 2012 - Vecka 5

Kategori: Film och media

Denna vecka kom äntligen boken om photoshop manipulationer. Och med den insikten om att jag är en amatör. En förbannat duktig amatör, men ändock. Jag jobbar i photoshop hela tiden, men jag har egentligen ingen aning om vad jag gör. Ungefär som en kock som tar i grejer lite efter behag. Det blir bra, men man kan inte skriva ett recept efter det. Och jag vill veta vad jag gör. Jag har hunnit till sida 13 och redan lärt mig massor av nya saker. Framför allt har jag lärt mig hur jag eliminerar en massa onödigt jobb och koncentrerar mig på det som är viktigast. Friläggning med quickmask har blivit min nya leksak. Jag har bara haft en fotografering i veckan, men den var å andra sidan tämligen stor. Jag fotograferade musikern Aleider. Det porträtt jag jobbat på har fått sjukt mycket positiv uppmärksamhet. Det känns som om stilen är annorlunda och något som är möjligt för mig att utveckla my way. I veckan som kommer har jag fotografering med Saga och i helgen med Alexandra & Conny. Fotograferingen med Saga är ett upptinande av den gamla ideen att fotografera i Dalbystenbrott. Helgens fotografering är en lek med genus.

15-21 oktober
Men den riktiga utmaningen blir utforskande i konsten att skapa stilleben. Ljus, former, färger, bakgrund, allting ska kombineras på bästa sätt. Jag ska göra minst ett collage varje dag.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: