Smuleliten

10 september 2006 - låg nivå

Kategori: Poetik

Jag blir ledsen när valdebatter hålls på en så låg nivå som dagens gjorde. Oavsett valutgång ska Persson och Reinfeldt samarbeta i framtiden. Respekt mot varandras politik måste finnas. Ungefär hälften av sveriges befolkning tycker som Reinfeldt och när Persson svartmålar både den blåa politiken - och de som röstar blått, får han mig att känna mig olustig till mods.

Om Reinfeldt ville skulle han kunna kasta skit! Föreställ er hur det hade varit om positionerna hade varit omvända. Minns ni hur mycket skit Carl Bildt fick ta efter sina fyra år vid makten. Allt han hade gjort ifrågasattes av Göran Persson. Det faktum att Reinfeldt faktiskt fokuserar på framtiden och inte uppehåller sig vid den katastrofala politik Göran Persson har fört vid sina många år vid makten - visar trots allt vad han har för syfte med sin politik. Inte förrän man erkänner problemen kan man förändra situationen. När Persson pratar om vår goda skola, bra vård osv så känner jag mig personligen kränkt. Hur kan han säga så när situationen ser helt annorlunda ut? Och om han faktiskt tycker att skola och vård ser bra ut idag, kan jag då förvänta mig någon förändring?

Perssons attacker mot Reinfeldt rörande hushållstjänster känns pinsam. Massor av människor jobbar idag svart. Yrken som hushållerska och städare värderas lågt. Men faktum är att jag inte tror det gör någon skillnad för den rika överklassen om hemhjälp blir billigare. De rika kommer inte beröras av en sådan politik. De som kommer tjäna på det är de som faktiskt jobbar som städare och hemhjälp - redan idag - men svart. Men jag ser också en möjlighet för yrkesarbetande par som har barn och knappt tid alls att tillbringa med dem, att utnyttja hemhjälp. Den nedlåtande attityd som Persson har till detta yrke tycker jag vittnar om människoförakt. Han befäster en attityd att sådana yrken inte är värda ett skit. Han pratar om hemhjälp och städning som något kriminellt och rynkar på näsan. Men alla de som faktiskt försörjer sig på yrket? Ska de skämmas?

Persson har suttit vid makten länge nu. Han har inte rätt att vara så nedlåtande mot andras politik. Han är nedlåtande mot alla de människor som INTE röstar på socialdemokraterna. Det gör mig ledsen. Och arg. Rösta inte rött! Politiken de företräder måhända vara den mest humana - men socialdemokraterna kommer inte agera efter sin politik. Det är bara en ideologi. Se på de faktiska resultaten och rösta därefter!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: