Smuleliten

5 juli 2006 - politiken exkluderar döva

Kategori: Poetik

image413Att följa med i nyheterna för en döv (på tv) är rena helvetet. Jag vill se nyheterna samtidigt som alla andra, antingen med teckenspråkstolk eller med skrivtolk. De som textar svt är skitlångsamma. Ofta missar man hälften av allt som sägs. Nu när det snart är val är det ännu mer frustrerande att inte kunna följa med och tv4 är värst! Idag visade de reportage från Almeveckan där Fredrik R talade inför publiken.

Kameran rör sig över publiken och sen tillbaka till Fredrik och då ser jag!!! En teckenspråkstolk står precis bredvid talaren! Jubel!!! Nu kommer man äntligen få "höra" live! Trodde jag?!!! Nej istället för att visa både talare och teckenspråkstolk zomar de in bara talaren.

Här finns inga ursäkter! Vad tror kameramännen/studioansvarige egentligen att teckenspråkstolken är där för. Om man nu har turen att faktiskt få se talet live, med en teckenspråkstolk som redan är där, hur fan kan de vara så jävla bongo att de väljer bort tolken? När det är hur enkelt som helst att få med båda i bild.

Jag behövde avreagera mig!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: