Smuleliten

28 juli 2008 - What comes around goes around

Kategori: Poetik

Del 1 - europa missionerar
Under det sena 1800-talet och tidigt 1900-tal strömmade europeiska protestantiska missionärer ner över Afrika för att sprida Jesu och Guds ord till vildarna som levde i mörker. De goda missionärerna såg hur dessa arma människor levde i hyddor, tillbad påhittade husgudar och ofta svalt under den hemska torkan. Levande i armod saknade de medel och förstånd att klara sig själva. Med modern teknik och medicin lyckades missionärerna övertyga om den kristan Gudens överlägsenhet och omvända massor till den rätta tron.


Del 2 - afrika missionerar
Under tidigt 2000-tal hade den europeiska moderna tekniken och medicinen helt tagit över och ersatt den Jesu och den Gud som en gång exporterades till Afrika.
I det lilla nordliga landet Sverige - som på sin tid var lika ivriga missionärer som vem som helst - hade den andliga tomheten börjat skörda offer. Som ett land med den högsta självmordsstatistiken i världen var den andliga utarmningen uppenbar.
Afrikanska missionärer såg hur dessa arma människor levde i betonglådor, tillbad konstruerade ideal och ofta led under den hemska meningslösheten. Levande i armod saknade de riktning och förstånd att klara sig själva. Med glädjefull övertygelse och stark tro började de Afrikanska missionärerna övertyga om den kristan Gudens överlägsenhet och omvända massor till den rätta tron.

Eller...?


Afrikansk predikant som steg på i Lund och började predika för Svenska pendlare om hur man genom att släppa in Jesus i sitt hjärta kan finna den mening i livet som konsumtionssamhället misslyckats med att ge oss.

Kommentarer

  • Elinleticia säger:

    Det önskar jag att jag hade fått se.

    2008-07-28 | 23:33:18
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Freddi säger:

    Precis när jag gick av i Hjärup gick han ner på knä och ville ha med folk i gemensam bön. Jag log med hela ansiktet när jag skulle av. Jag önskar jag skulle till Malmö o stället.

    2008-07-29 | 00:10:57
  • Elinleticia säger:

    och hur skärrade var alla andra som trodde att dom var kristna muslimer :)

    2008-07-29 | 00:16:01
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se/
  • Theresa säger:

    Det fick jag se varje gång jag skulle åka buss i Ghana. Även på sjukhuset precis innan läkarna skulle ta emot patienterna.

    Första gång fattade jag inget, frågade en kompis som var med mig vad det var. E ju döv, aha..





    2008-07-29 | 14:12:05

Kommentera inlägget här: