Smuleliten

3 maj 2008 - Korkade grannar

Kategori: Dylika dumheter

image1387Vi har ju haft våra dunster med vår korkade granne förut. Han som super som fan och stör sig på att vi går omkring i lägenheten (han bor i lägenheten under oss). Enligt hans uträkningar går vi 37 gånger fram och tillbaka varje kväll och vi är helt jävla onormala. Efter många vändor hos ordförande i vår förening har vi kommit fram till att vi inte får dammsuga efter klockan 21:00 och det är ju rimligt. Token ville dock visa oss hur man ska gå - för att det inte ska låta om fötterna (om man går barfota alltså) och där gick gränsen. Jag tänker fan i mej inte gå på ett speciellt sätt i lägenheten för att en knäpp gubbe sitter och har fladdermushörsel! Fuck no! Men så röker dom. Och dom röker på det där speciella sättet som folk röker på när dom vet att dom kommer bli 102 år gamla och ändå dö av att bli påkörda av häst med vagn. Totalt jävla nonchalant sisådär två paket om dagen, precis under vår balkong. Man kan inte ha öppet fönstren för röken stiger rakt upp och går in i lägenheten.

Inte nog med allergin, jag har astma också och rök får mina lungor att skrika. Och det går väl an så länge man inte behöver vädra - men senaste dygnens 30 graders värme har gjort om vår lägenhet till Dantes inferno, krets "vilkenfanduänväljer" och vi MÅSTE ha fönstren öppna. Idag blev situationen extrem när Freddi gick ner för att försöka få Tomten att lyssna på våra vädjanden. Enligt denna får vi dock skylla oss själva som "går omkring där uppe"...rökning är enligt honom fullt likvärdigt. Så imorgon ska ordförande snacka igen med killen. Om det inte fungerar så blir det fullskaligt krig!!!

Det är nämligen tillåtet att röka - det är inte sjysst - men det finns ingen speciell lag som säger att man inte får. Det är bara praxis i lägenheter att respektera grannarna. Man grillar inte på sin balkong eftersom röken stiger uppåt - man röker inte, av samma skäl. Och man piskar inte mattor så att dammet yr ner till grannen. Men det är som sagt bara praxis. Men om idioten fortsätter så har jag mattor att piska, det svär jag vid allting heligt. Och HEY..då behöver jag inte dammsuga så mycket (det som han stör sig mest på) som jag gör nu!

Jag är arg. Eller arg är fel ord. Förbannad är mer tillämpligt. Någon gång har jag haft på ljud för högt, för att jag helt enkelt inte hört att det varit högt. Grannarna vet att jag är döv - jag har uttryckligen sagt att de måste komma upp och ringa på ifall det är något extremt - jag kan helt enkelt bara ha missat det. Men grannen hävdar att han inte tänker särbehandla mig. Å...jag är så less. Dövhet är dövhet. Och borde inte människan vara LITE tacksam över att han KAN HÖRA att jag går 37 gånger varje kväll?....

Gud - slå honom...lite

Kommentarer

  • prÄllan säger:

    Halloj!
    Sådana där grannar vill man INTE ha... men när de finns är det bara att ta till kamp. Vad jag vet är det än så länge tillåtet att gå i sin lägenhet. Tror kommunen kan hjälpa till med en bullermätning. Om den ger utslag på "den onormala" delen av skalan så få ni lägga om gång vanor. Men hey... då måste ni nog klampa på utav bara f-n!
    Ge er inte!
    Det är ju inte så att ni står och hoppar upp och ner på samma ställe...

    Likaså kan ovannämnda kommun säkert göra en bedöming av grannens rökning. Passiv rökning tas det inte så lätt på längre som för några år sedan.

    UPP TILL KAMP!

    REflektion: Om man nu går igenom purgatoriet här, slipper man det då hinsides? :)

    Kramen o ta några fina bilder så att jag kan få se var ni exakt vill att vi ska vara.

    Love
    /Ällan

    2008-06-04 | 06:47:23
    Bloggadress: http://prellan.blogspot.com
  • E säger:

    Fähund!

    2008-06-04 | 12:09:51
  • Konstanze säger:

    Det verkar verkligen som er granne har hakat upp sig. Och hakar man upp sig så lyssnar man extra noga efter ljud. Ja, man sitter nästan och räknar sekunderna från ljud-tystnad-ljud. Han verkar ha hakat upp sig på er totalt. Stackars er. Och stackars kille, han kan inte ha det lätt ;) Ge honom öronproppar. ;) Jag har hakat upp mig på min katt som just nu är extremt kärlekskrank och går runt lägenheten, helst nattetid och vrålar: KYSS MIG, TA MIG, gör vad fan ni vill med mig bara jag får gos och Kel. Det tar typ 2 minuters tystnad innan hon sätter i gång och vrålar samma ramsa igen...Jag har hakat upp mig. Som tur är finns P-piller för katter. Kanske jag skall skicka någtra till er granne? han kanske blir tyst då?

    2008-06-04 | 18:30:52
  • Elinleticia säger:

    Vi kommer fajtas, för det är för mycket för oss just nu. Och han är verkligen en sann idiot. För även om man störs av saker - så kan man inte gå och störa sig så mycket att man kompenserar skiten med andra saker - speciellt inte om man HAR en överrenskommelse som vi har. Vårt förslag nu är att han låter bli att röka under en viss tid på kvällen - så att vi kan öppna fönstren då. Vägrar han det så blir det krig. Inget snack om saken.

    2008-06-04 | 22:03:26
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • Ceriadwen säger:

    Urk, jag har en liknande granne. Hon har lugnat ner sig nu, men jag var fan rädd för att vara hemma förut. Hon var så aggressiv när hon kom och ringde på jämt och hotade att ringa polisen. :( Men efter flera samtal från Bostadsbolaget har visst budskapet gått fram. Hon var väldigt nära att bli vräkt faktiskt. Grannar kan vara en sådan plåga!

    2008-06-05 | 00:08:41
    Bloggadress: http://ceriadwen.blogg.se

Kommentera inlägget här: