Smuleliten

1 maj 2008 - Kvinnans värde

Kategori: Poetik

Är nu helt inne i Simone de Beauvoirs bok "Det andra könet" och blir helt matt av läsningen. Dels av de partier som är på en ytterst avancerad terminologisk nivå, men framförallt av de analyser hon gör av de olika patriarkiska samhällen som funnits genom historien - där kvinnans värde i olika omfattning varit i stort sett noll.
image1218Och jag fick en sorts förståelse för de kulturer där en kvinna som blivit våldtagen stenas till döds.
(Förståelse i det avseendet att jag ser logiken bakom - inte att jag tycker att det rätt.)
I dessa kulturer är kvinnan en ägodel.
När hon blir våldtagen är hon förstörd.

Jämförelse: en man kommer hem till dig och har sönder din stol. Den går inte att nyttja. Då slänger du den och kräver mannen på ersättning.
Inte reflekterar du över om det är rättvist mot stolen att den ska slängas - då det inte var stolens fel. Du tänker bara: "Stolen är oanvändbar, den måste slängas."

Om man inte betraktar kvinnan som en jämlik varelse, utan en manlig ägodel, då är detta resonemang ganska logiskt.

Sedan att det är sinnessjukt överdjävligt att dessa kulturer betraktar kvinnan på det sätter - det är en annan dikussion.
//Freddi


(Verket heter Bad Boy och målades av Eric Fischl 1981)

Kommentarer

  • Konstanze säger:

    En viktig detalj du kommer med där. Och visst bidrar det till en förståelse som du säger. Även som du också säger att man inte håller med.

    2008-05-01 | 18:37:32
    Bloggadress: http://kulturnorden.blogg.se
  • E säger:

    Har lyckats med att radera alla mina nr i min mobil inkl era då. Hej
    hej =)

    Imorgon, kl lunch =)

    2008-05-02 | 09:19:04
  • Elinleticia säger:

    Mille: Det suger för det enda nr jag kan utantill är ditt! Seriöst. Och typ tusen nr från förr. Det är som om min hjärnkapacitet rymde alla nr fram till jag träffade dig och sen ....knökfullt. Så du får skicka mail. Klockan tolv imorgon sa vi? Allt gott .)

    2008-05-02 | 12:00:18
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • EvaP säger:

    Det var en jäkla bra liknelse - det där med stol och ägodel kontra kvinna. Den ska jag använda mig av i fortsättningen.

    2008-05-04 | 14:27:35
    Bloggadress: http://monkeytoys.com/evasfotodagbok

Kommentera inlägget här: