Smuleliten

6 maj 2008 - Hopp för världen?

Kategori: Poetik

Sitter på kvällskvisten och följer uppdateringar om hur det går i demokraternas delstatsval i North Carolina och Indiana. Kampen pågår fortfarande mellan Obama och Clinton. Ingen verkar ge upp och det verkar inte som om image1238detta delstatsval kommer att ge något avgörande heller.
Men för första gången sen grobianansiktet blev vald för åtta år sedan känns det som ett hopp för världen. När till och med republikanernas kandidat känns som en hyvens prick och de två demokraterna som fortfarande tampas båda känns som det bästa sen Kennedy - då andas hoppet.

Jag och Elin har vännen E som nyss var i Texas och hälsade på bekanta. Och vi frågade honom hur folk pratade i USA nu kring demokratkampen och E svarade: "Nä, de pratar knappt alls. Svensk media täcker det betydligt mer än vad tidningarna i USA gör."
Det gjorde mig bestört att höra. Men sedan fick jag se den braskande rubriken om att valdeltagandet i North Carolina och Indiana är det största NÅGONSIN. I vanliga fall brukar 15 - 30 % av befolkningen gå och rösta. När det är 3 timmar kvar innan vallokalerna stänger räknar man med att 50 % av befolkningen har gått och röstat. Stora delar av höjningen består av svarta som i vanliga fall inte brukar rösta.

Återigen - hoppfull.
Är det fel att vara hoppfull?
Jag är det.

image1239

Tillförordnad grobian

Kommentarer

  • Elinleticia säger:

    Jag hyser också hopp inför valet. Det kan liksom inte bli sämre än det varit. Kanske är USA äntligen på väg mot förändring. Det vore väl underbart om landet kunde bli allt som det faktiskt utger sig för att vara.

    2008-05-06 | 23:55:27
    Bloggadress: http://smuleliten.blogg.se
  • Freddi säger:

    Uppenbart är i varje fall att folk är trötta på det som är. Sedan hur mycket de är redo att ändra...
    Jag ser bilden framför mig av Eddie Murphys tanke om vad som händer när den första svarta blir vald till president: hur han får svära presidenteden samtidigt som han duckar för kulor när sydstatarrednecks försöker skjuta ner honom.
    Men helt klart är att en attitydförändring mot det bättre är på väg. :D

    2008-05-07 | 00:00:45

Kommentera inlägget här: